top of page
Computer with Graph

התחזית לשנת 2023 - ספרד תוביל את הצמיחה באירופה

עפ"י תחזית בנק ההשקעות הבינ"ל ING, הכלכלה הספרדית שונה מעט בהשוואה למדינות אחרות באיחוד האירופאי. הפעילות הכלכלית יותר ממוקדת בשירותים, ונהנית גם מתרומה חיובית של ענף התיירות. לכן התחזית שספרד תעלה מעל הצמיחה הממוצעת בגוש האירופי. על פי התחזיות, הצמיחה הכלכלית בספרד תגדל ב 0.9% השנה. אמנם פחות מהשנה הקודמת, אך עדיין צמיחה בשיעור גבוה מיתר הגוש האירופי. המגמות בשוק האנרגיה יביאו להפחתת האינפלציה, אך הכוחות האינפלציוניים עדיין חזקים.


בתחילת שנת 2022 ספרד נהנתה מהאפקט החזק של החזרה לשגרה לאחר מגפת הקורונה. אך השפעה זו התפוגגה במחצית השנייה של אותה שנה והכלכלה התקררה. הירידה החדה בעלויות האנרגיה והתמתנות האינפלציה הביאה לאופטימיות זהירה בשוק, ונראה כי נפתחה הדרך להתאוששות איטית.

אך מנגד ישנן גם השפעות חיצוניות של השוק הפיננסי. הבנק האירופי המרכזי כבר הודיע בדצמבר האחרון כי שיעורי הריבית ימשיכו לעלות. הריבית על פיקדונות עומדת על 2%, שיעור ריבית הנחשב לניטרלי - אינו מעודד ואינו מונע השקעות. אך עליות הריבית הצפויות ככל הנראה יעשו את העבודה ויקטינו את הפעילות הכלכלית.

ING- תחזית לשנת 2023 של בנק ההשקעות

בראייה גלובלית, הצריכה של משקי הבית נמצאת במגמת האטה והם עדיין זהירים מאוד בהוצאות. הלחצים האינפלציוניים שוחקים את כוח הקניה. משבר האנרגיה שטרם הסתיים גורם ליתר זהירות, ועליות המחירים שחקו גם את כוח הקניה של אלו שהצליחו לחסוך. אל זה מצטרפות ההשפעות של שוק המשכנתאות, שגם הן נוגסות בתקציב של המלווים; השפעות המורגשות במיוחד אצל הלווים בשיעור ריבית משתנה. ומצד שני, ישנן גם השפעות חיוביות על הצריכה בזכות המצב בשוק העבודה החזק ברוב מדינות המערב.


למה ספרד צפויה להתעלות מעל יתר מדינות האיחוד האירופי?

עפ"י דוח ING, מתוך התבוננות על הנתונים והמגמות השונות, הציפייה שביצועי הכלכלה בספרד יתעלו על יתר מדינות הגוש האירופי, אך במידה קלה. בהשוואה ליתר המדינות באיחוד, ספרד פחות תלויה בגז, כפי שכתבנו בכתבה הזו. וכלכלתה יותר מתמקדת במגזר השירותים. גם מגזר התיירות משפיע באופן חיובי, כאשר בשנת 2022 מספר התיירים הנכנסים לספרד היה נמוך ב-15% בהשוואה לשנת 2019, כך שעדיין למגזר התיירות יש מרחב גדילה לרמות שהיו לפני מגפת הקורונה. הציפייה שבקיץ הקרוב כמות התיירים תחזור להיות כפי שהייתה בטרם המגפה. גם העזרה של קרנות Next Generation EU תורמת לכלכלה בצורה חיובית.


עוד השפעות חיוביות אנו מוצאים בשוק הנדל"ן הספרדי, גם הוא נמצא במצב בריא יותר מאשר בתקופת המשבר. אולם מספר משקי הבית המחזיקים משכנתאות בריבית משתנה הוא גבוה, וזה מוסיף סיכון. אך מנגד, נכון לעכשיו אין סימנים מדאיגים לפגיעה חדה ביכולת הפירעון. נראה שעליות הריבית החדות, ומשבר האנרגיה, ימתנו את עליות המחיר החדות שראינו בשנים האחרונות, וההתייקרות במחירי הדירות צפויה לעמוד השנה על 1%.


הכוחות האינפלציוניים עדיין קיימים

האינפלציה בספרד התמתנה, וירדה בדצמבר ל-5.5%, בהשוואה ל-6.7% בחודש נובמבר. יתר על כן, שיעור האינפלציה בספרד נמוך באופן משמעותי משיעור האינפלציה הממוצע בגוש האירופי העומד על 9.2%. התמתנות האינפלציה בספרד הקדימה את יתר מדינות אירופה, בעיקר בזכות המידיניות שנקטה הממשלה על מנת למתן את מחירי האנרגיה. אינפלציית החשמל נמצאת בירידה כבר מאוקטובר, ואינפלציית הגז בירידה מסוף דצמבר. ממשלת ספרד הודיעה על תכנית תקציב של 10 ביליון אירו לצורך הפחתת יוקר המחיה. במסגרת התכנית יופחת המע“מ על מוצרי מזון ושכר הדירה יוקפא לחצי שנה.

גם ירידת מחירי האנרגיה, וגם המידיניות שנקטה הממשלה הביאו להקלה זמנית באינפלציה. אך למרות זאת הלחצים האינפלציוניים ביתר ענפי המשק עדיין גבוהים.


על פי התחזית לשנת 2023, האינפלציה הממוצעת תעמוד על 3.7%. למרות הירידות הצפויות באינפלציה, יידרש עוד זמן עד שיתמנו המחירים בשוק המזון. האינפלציה בתחום המזון הגיע לשיא של 15.7% בדצמבר, והעלויות הדוחפות את האינפלציה הזו (עלות עבודה ואנרגיה) צפויות להמשיך לעלות גם השנה. עוד מציין הדוח כי בשנת 2022 הייתה גם פגיעה בייצוא הדשנים מספרד, דבר העלול להשפיע על ייצור המזון בשוק הגלובלי ולדחוף את המחירים כלפי מעלה. חלק מזה קשור להשפעות המלחמה באוקראינה. בסוף מאי אנו גם צפויים לראות פקיעת תוקף של תקרת מחירי הגז, דבר שיעלה את עלויות הייצור בתחנות הכוח ויפעיל עוד לחץ אינפלציוני.


bottom of page