top of page
Computer with Graph

התחזית ל- 2023 חלק א': עליה במחירי השכירות, ירידה בביקוש לדירות ועלייה מתונה במחירי המכירה

עפ"י פרסום של UCI - איגוד האשראי הספרדי (Unión de Créditos Inmobiliario) במהלך שנת 2023 צפוייה להמשך מגמת העלייה במחירי השכירות יחד עם התמתנות בביקוש לרכישת דירות. עם זאת, השילוב של השניים צפוי להוביל להמשך עליית מחירים. נראה שהכוחות שישפיעו על השוק בשנה הבאה הם העלייה באינפלציה וחוסר הוודאות הכלכלית. על פי התחזית שיעורי הריבית צפויים להתייצב לאחר שמדד האינפלציה בספרד ירד לכדי 6.8%, לאחר שיא של 10.8% בחודש יולי 2022.


מדד האינפלציה הספרדי, מגמת ירידה:

השקעות נדלן בספרד - ירידה באינפלציה
השקעות נדלן בספרד - ירידה באינפלציה

לגבי מדד היוריבור (EURIBOR) המשפיע באופן ישיר על שוק המשכנתאות, הוא צפוי להתאזן כאשר יגיע לקו ה-3%. כמו כן, מעריכים באיגוד כי לא יעבור את הרף הזה בשנת 2023, כל עוד האינפלציה תישאר תחת שליטה ולא תחריף. הם גם מאמינים כי יהיה ניתן להוריד את שיעורי הריבית בטווח הרחוק, אך הם לא יגיעו לרמות של השנים האחרונות.


שיעורי ביקוש נמוכים יותר, ועליית שוק דירות יד שנייה

על פי התחזיות לשנת 2023 שוק הדיור צפוי להתכווץ, זאת כתוצאה מחוסר הוודאות הכלכלית. דבר שיגרום למחירים להתאזן באזורים מסוימים. בין השנים 2008 ועד 2014, התרחשו בספרד שינויים רבים במחירים, אך ברוב האזורים הם לא הגיעו לשיא של שנת 2007, ולכן האנליסטים אינם רואים ירידות משמעותיות באופק. באזורים בהם ישנם ביקושים חזקים מצד משקיעים ואזרחים זרים כמו בברצלונה ומדריד, המחירים צפויים להמשיך לעלות בצורה מתונה.


מלבד הירידה הצפויה בביקושים, המצב הכלכלי צפוי גם לגרום להארכת משך הזמן להחלטות רכישה. אנשים רבים יעדיפו לדחות את הרכישה עד שיהיה להם יותר בטחון כלכלי. זה יגרום למספר העסקאות לרדת, לאחר שראינו נתוני שיא לאחר ההתאוששות ממגפת הקורונה. האנליסטים מעריכים כי מספר העסקאות יהיה דומה למספרים של 2019, בה התבצעו כ- 501,000 עסקאות. שוק הנדל“ן ימשיך לסבול ממחסור בהתחלות בניה, מה שיגביר את הפעילות בשוק הדירות מיד שנייה. התחלות הבנייה ישמרו על רמות נמוכות, זאת בשל העלייה החדה בעלויות הבנייה - עבודה, אנרגיה וחומרי בנייה.


העלייה בשכר הדירה

צמצום הרכישות ע"י תושבי ספרד צפוי להגביר את הביקושים בשוק השכירות, כאשר גם שם קיים מחסור. השילוב של שני הגורמים ימשיך לדחוף את המחירים כלפי מעלה. ונראה כי הישועה תבוא ממדיניות מס אשר תעודד דירות להשכרה בשכר דירה נמוך. כמו בישראל, הדור הצעיר עומד להיות הנפגע העיקרי. שוק הנדל“ן אינו נגיש עבורם. הם מתקשים לשלם שכר דירה ומתקשים לרכוש דירות. לאלו אשר מתחת לגיל 35, יזדקקו לתמיכה ממשלתית גדולה על מנת להעניק יציבות תעסוקתית .


שוק הנדל"ן הספרדי בהשוואה לשוק הנדל"ן האמריקאי

ישנם אנליסטים בספרד המסתכלים על השוק האמריקאי, שכן לדבריהם מגמות האינפלציה בשוק האמריקאי מקדימות את השוק הספרדי בכ-6 חודשים. הם מעריכים כי האינפלציה בגוש האירו תתחיל להתמתן במהלך 2023, במיוחד בספרד. עוד מעריכים האנליסטים כי הריבית אינה צפוייה להמשיך לעלות באופן משמעותי.



bottom of page