top of page
Computer with Graph

הכחדת דירות התיירות בספרד: האם הקורונה תשנה לנצח את חוקי המשחק שיצרה AIRBNB?

תיירות היא אחד מעמודי התווך של כלכלת ספרד, מה שמסביר מדוע ספרד ספגה מכה קשה במיוחד בעקבות משבר הנגיף העולמי שפרץ לחיינו. ה-COVID 19 גרם להפחתה משמעותית בהיקף התיירות העולמית. בפרט בספרד, שנושמת וחיה תיירות, נותרו בעלי דירות הנופש המיועדות להשכרה ללא לקוחות. במקביל, פועלים כוחות רגולטורים כנגד מודל דירות התיירות ורק לאחרונה פורסם חוק שאיננו מאפשר השכרת חדרים בודדים לצרכי תיירות בתוך דירות קיימות.


שהייה ארוכת טווח IN, שהייה קצרה לתיירות OUT

עד לפני הקורונה, Airbnb ו-Booking ואתרים נוספים איפשרו פרסום מודעות להשכרה לטווח קצר, שלא עלה על 30 יום. אבל כעת, עם שינוי הצרכים והעובדה שלטווח קצר אין ביקוש, עקב מיעוט התיירות הנכנסת וחובת הבידוד שיצרה ממשלת בריטניה לחוזרים מספרד, החליטו מנהלי האתרים לשנות מדיניות ולהתאים את עצמם לשגרה החדשה.


דירות AIRBNB להשקעה בברצלונה ומדריד
דירות תיירות AIRBNB בספרד להשקעה משתנות להשכרה לטווח ארוך

מאפשרים פרסום דירות לטווח בינוני וארוך

ההתאמה החדשה באה לידי ביטוי באופציה שנפתחה עבור שוכרים המעוניינים בשכירות ממושכת, על פני שהייה לטווח קצר. מדובר במגמה מתגברת מאז פרוץ הקורונה, של הסבת דירות תיירות לדירות השכרה לטווח בינוני (יותר מ-30 יום אך פחות משנה), או להשכרה לטווח ארוך. המשמעות היא שככל ששוק התיירות לא חוזר לעצמו, עוד ועוד דירות תיירות, העומדות ריקות, עוברות לשוק ההשכרה לטווחים בינוניים וארוכים.

ככל שיותר דירות יעשו את המעבר מתיירות לטווחים ארוכים, גם עם חזרת התיירות לספרד, רבות הדירות אשר יהיו נעולות תחת חוזי שכירות - דבר שיביא להקטנת ההיצע באופן משמעותי.


האם לחכות עם דירה ריקה עד שיחזרו התיירים או להשכיר אותה כעת?

כמובן שהתשובה לשאלה הזו תינתן בדיעבד עם שובם של התיירות לספרד, אך חוקי המשחק ברורים. ככל שדירה עומדת ריקה זמן רב יותר והתיירות נמנעת מלהגיע, כך גדלה הכדאיות להשכרה מיידית לטווחים ארוכים.

אומנם השכרה לתיירות משתלמת יותר, אך זה נכון אך ורק במצב של תיירות נכנסת, לדוגמה: מחיר סטנדרטי של דירת תיירות בת 3 חדרים בברצלונה, הינו כ-100 אירו ללילה, תעריף שמניב 2,500 אירו לחודש, בתפוסה חודשית של כ-80%. לעומתו, השכרה לטווח ארוך תסתכם לכדי 33 אירו ללילה, כלומר כ-990 אירו לחודש. על פניו מדובר על הפרשים עצומים. לפיכך צריך להחליט כל בעל נכס האם ברצונו לקחת את הסיכון הכרוך בהשארת הדירה ריקה או להתחיל להניב הכנסות בהקדם, פחות אבל בטוח!!

אי אפשר לטוס, תיירות הפנים בעלייה

על פי דיווחי Airbnb, רוב ההזמנות לטווח קצר שנעשו בתקופה האחרונה, הוזמנו ע"י תיירים מקומיים. הספרדים משכירים רכב, נוסעים מאות קילומטרים ולנים במקום קרוב לאטרקציה טבעית למשך כמה ימים. מגמה זו מהווה מעט אוויר לנשימה עבור עסקי ההשכרות לטווח קצר וAirbnb דואגת לברך על כך.

בנוסף, חושפת הפלטפורמה הפופולארית כי אחוז הלקוחות שהשכירו מקום נופש במרחק של פחות מ-500 ק"מ ממקום מגוריהם, עמד על כ-45% בחודשים יולי ואוגוסט. זאת לעומת 17% באותה תקופה אשתקד. עוד ציינו Airbnb, כי השנה נוספו 200 מקומות בספרד אליהם הזמינו לראשונה חופשות. בהחלט נתון חיובי.

תיירות הפנים בברצלונה?

ברצלונה מדווחת על ירידה דרסטית של כ-2/3 מכמות ההזמנות שבוצעו עבור תקופת החופשות בגלל המגיפה. מספר הנופשים שביקרו בעיר בחודש יולי צנח ב -75% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, כאשר השוק הבריטי המרכזי, כאמור, צנח ב-83% והסתכם ב -377,886 מבקרים ביולי. וזה היה עוד טרם ההכרזה של בריטניה לחובת בידוד לאנשים שחזרו מספרד, ולפני שגרמניה החלה להמליץ לא לנסוע לספרד.



bottom of page