top of page
Computer with Graph

הנדל"ן הלוגיסטי בקטלוניה בוער ולא בגלל ההתחממות הגלובלית

עפ"י דיווח של העיתון הקטלאני Ara, בחציון הראשון של שנת 2022 הושקעו בשוק הלוגיסטיקה של קטלוניה 220 מיליון אירו. המשקיעים נהנים מרוח גבית מממשלת קטלוניה, הממשיכה לעודד השקעות בסקטור הנדל"ן הלוגיסטי הרווחי, המהווה כיום כ-14% מהתמ"ג הקטלוני.


קטלוניה - 20% מסך ההשקעות בנדל"ן לוגיסטי מכלל ספרד

הדיווח המתבסס על נתוני חברת הנדל"ן CBRE מעיד על המשך פריחה בשוק הלוגיסטיקה בקטלוניה. ברבעון הראשון בלבד הסתכמו ההשקעות בשוק הלוגיסטיקה המקומי ליותר מ 121 מיליון אירו. היקף השקעות זה מייצג 20% מסך ההשקעה הלוגיסטית בכלל ספרד. בסוף שנת 2021 הגיע היקף הרכישות בשוק הנדל"ן הלוגיסטי לכדי 912,000 מ"ר של שטחים לוגיסטיים. בזכות הביקוש הגבוה לשכירות, מחצית מהנכסים הושכרו טרם סיום הבנייה. סך היקף הפעילות של שוק הנדל"ן הלוגיסטי בשנת 2021 עמד על כ-613 מיליון יורו.


מחסור בנכסים פנויים להשכרה ועליית מחירים

ברבעון הראשון השנה הושכרו כ-242,000 מ"ר בעוד שברבעון השני הושכרו כ-145,655 מ"ר, כאשר אחוז הנכסים הפנויים נמצא בירידה, דבר המוביל להמשך מגמת העלייה במחירי השכירות. עפ"י נתוני CBRE, רק כ-3% מכלל הנכסים זמינים לשכירות Vacancy Rate. כלומר, זמינות ממוצעת של כ-200,000 מ"ר, מתוך כלל המלאי הלוגיסטי בקטלוניה. עפ"י מנהל ענף הנדל"ן הלוגיסטי של CBRE, דיוויד אוליבה (David Oliva), "שכר הדירה ממשיך לעלות בכל ענף הלוגיסטיקה והצפי הוא לעליית מחירים דו-ספרתיות כבר בחודשים הקרובים".


ברצלונה, אין נכסים ריקים בקרבת הנמל

אומנם עליית המחירים מתרחשת במקביל בכל רחבי קטלוניה, אולם באזור הנמל הימי ושדה התעופה (BCN) של ברצלונה העלייה הינה חדה במיוחד, לאור העובדה כי אחוז הנכסים הריקים בקטלוניה (Vacancy Rate) עומד על אחוז חסר תקדים של כ-1.5% והשכירות כבר חצתה את קו ה-7.5 יורו למ"ר בממוצע. עם כל זאת, בראיה היסטורית, מחירי השכירות בענף הלוגיסטיקה בקטלוניה טרם הגיעו לשיא של טרם המשבר בשנת 2008, אז עמדו מחירי השכירות הממוצעים לנכס לוגיסטי על 9 אירו למ"ר לחודש. המחסור בהיצע זמין באזור הנמלים מייצר לחץ על הביקושים ליציאה מאזורי הנמל למיקומים מרוחקים יותר ובתנאי שיעניקו להם מענה הולם לצרכיהם.


ביקושים - חברות אונליין, קמעונאות וסופרמרקטים.

כיום, כ-30% מסך הביקושים נובעים מחברות העוסקות בתחום המתפתח של המסחר האלקטרוני. ענף נוסף הנמצא בגידול מתמיד ועקבי הוא ענף הסופרמרקטים והקמעונאות. חברת הקמעונאות קורפור (Carrefour) בנתה מטה לוגיסטי בקסטלביסבל (Castellbisbal), הממוקמת על הציר הלוגיסטי המרכזי A2 (ציר מרכזי המחבר בין ברצלונה למדריד דרך סרגוסה ועד פורטוגל). שטח המבנה הינו כ-14,000 מ"ר שנבנה על גבי שטח מגרש של כ-22,000 מ"ר (ניצול קרקע של יותר מ-63%). חברת האופנועים החשמליים סטארק (Stark) שכרה 20,500 מ"ר שטח הלוגיסטי בעיר סאן-בוי (Sant-Boi) הסמוכה לברצלונה. וחברת היזמות האמריקאית פאנטוני (Panattoni) השכירה לענקית הלוגיסטיקה נאקו (Naeko) בניין לשימוש לוגיסטי בשטח של יותר מ 40,000 מ"ר בביסבל דל פנדס (La Bisbal del Penedès) הממוקמת לא הרחק מהחיבור בין כביש AP7 (כביש החוף הקטלאני) ובין כביש A2.



bottom of page