top of page
Computer with Graph

ההזדמנות הנדל"נית שנוצרת עם עליית שכר המינימום בספרד

ממשלת השמאל החדשה בספרד, שמתהדרת בחוקים החברתיים שברצונה לקדם, מוכיחה כי היא לא נחה על זרי הדפנה וכבר חותרת להעלאת שכר המינימום בשנת 2020 ב-5.5% בהשוואה לשנת 2019. איך המהלך הזה עשוי להשפיע על שוק הנדל"ן בספרד ובאילו אזורי השקעה יהיה כדאי להתמקד כתוצאה מכך?


כל תקופת אי הוודאות הפוליטית, הותירה תהליכים בירוקראטיים רבים בהקפאה ומנעה מספרד להתקדם. אולם כבר לאחר חגיגת מועצת השרים הראשונה, פדרו סאנצ'ס הכריז שהוא מתחייב להעלות את המשכורת המינימלית ולמשוך אותה כלפי מעלה, זאת מכיוון שמטרתו לעמוד בצ'רטר החברתי האירופאי. מילים אלו נטעו תקווה בליבם של אזרחים רבים.

לא סתם בחרו הסוציאליסטים לכוון את יריית הפתיחה שלהם לנקודה רגישה אצל האדם הממוצע - לכיס שלו


מפלגה נוספת שיודעת לגעת בנקודות הרגישות של האזרחים, היא מפלגת 'פודמוס', שחרטה על דגלה את הנושאים החברתיים. 'פודמוס' הבטיחה בזמנו להעלות את שכר המינימום בספרד ל-1000 אירו. אמנם נראה כי סאנצ'ס רצה להפגין זהירות ובאותה עת גם דימוי של התקדמות עם הנהלת הקואליציה שלו והגיע להסכם לפיו ב-2020 משכורת המינימום בספרד תעמוד על כ-950 אירו. זה במידה והחברה משלמת משכורות ב-14 תשלומים, אולם אם החברה משלמת משכורות ב-12 תשלומים, הסכום יהיה 1,108.33 יורו לחודש.

מדובר בעלייה של 5.5% לעומת המשכורת היומית המינימלית של שנת 2019. אחוז לא גבוה אולי, אך גם לא מבוטל. עפ"י צו השעה, אמנם נחתם הסכם, אך טרם פורסם מסמך ממלכתי מעודכן בנושא וכמו כן, יש לבססו בחקיקה. יחד עם זאת, ניכר שהסוציאליסטים מצליחים לייצר שינוי, או לפחות נתנו את יריית הפתיחה לתהליך הכלכלי-חברתי הזה. צעד שמתחיל לקרב את ספרד למה שהאיחוד האירופי דורש, בדבר משכורת אירופית ממוצעת.


דירוג שכר המינימום בספרד במהלך 10 השנים האחרונות (מתוך אתר audiolis)

דירוג שכר המינימום בספרד במהלך 10 השנים האחרונות (מתוך אתר Audiolis)

עלייה באחוזי שכר המינימום - תהליך ארוך והדרגתי, שהמשבר הכלכלי ב-2008 לא פסח גם עליו


עפ"י הטבלה ניתן לראות בצורה מובהקת כי בשנים שאחרי המשבר הכלכלי הגדול שחוותה אירופה ב-2008, אחוזי העלייה במשכורת המינימום היו מזעריים ביותר ובמקרים אחרים, אף שאפו לאפס. רק משנת 2016 אפשר להבחין בקפיצות משמעותיות יותר, כשבינתיים הקפיצה ב-2019 היא הגדולה ביותר ביחס ל-10 שנים האחרונות. נתון שמתכתב עם ההתאוששות הכלכלית של ספרד החל משנת 2016, עליה תוכלו לקרוא בהרחבה באתר שלנו.

כפי שכבר צוין קודם, הממשלה החליטה על תוספת קטנה יחסית לשכר המינימום ובכך, כמו בכל מקום, חיזקה את החלשים, כמעט ולא השפיעה על מעמד הביניים ו"פגעה" קלות בתאגידים הגדולים.

השקיעו במקום בו לתושבים המקומיים יש אופציות כלכליות, אל תסתמכו רק על תיירות


חשוב שנזכור, כשאנו ניגשים לסקור אזור נדל"ני, בו אנו בוחנים פוטנציאל להשקעה בנכסים, שבסופו של דבר יתורגם לדמי שכירות, עלינו להבטיח כי גם השוכרים המקומיים ולא רק התיירים, יוכלו לעמוד בסכומים שאנחנו בתור משקיעים, מצפים לקבל חזרה. השוק המקומי צריך להיות הבסיס שלנו, המשענת שלנו בזמנים בהם התיירות עלולה להיחלש ובנוסף, יכול השוק המקומי להתאים למשקיעים שאינם מעוניינים בהתעסקויות תכופות במציאת שוכרים ומעדיפים להשכיר לדייר קבוע שיישאר לטווח ארוך. לכן, עלינו לחפש עיר גדולה, או אזור מרכזי שבהכרח מרכז בתוכו תעשייה וכלכלה מניבה. שם יימצאו אותם אזרחים בעלי יכולת כלכלית, שיוכלו לממן לעצמם שכר דירה בלי דאגות. משמע, שגם אתם בתור המשכירים, תחיו בלי דאגות.

אם ניקח לדוגמה עיר גדולה ומרכזית בספרד, כמו ברצלונה למשל, שם המשכורות נעות בין 1,140 אירו לחודש (MIN) ל-24,200 אירו לחודש (MAX) והשכר הממוצע לחודש עומד על כ-5,790 אירו. ניתן לראות שמדובר בסכומים גדולים בהרבה משכר המינימום בספרד. ברצלונה היא דוגמה קלאסית לעיר אירופאית תוססת ותיירותית שרוב האנשים שמתגוררים בה, בעלי יכולת כלכלית שמאפשרת להם לחיות ברווחה יחסית. לסיכום, עשו לעצמכם טובה ותדאגו לשקט הנפשי שלכם.


משכורות בברצלונה, שכר ברצלונה, שכר ספרד, ממוצע

חלוקת המשכורות בברצלונה נכון לשנת 2020



bottom of page