top of page
Computer with Graph

העולם לא עוצר - המשך עלייה במחירי הנדל"ן הלוגיסטי

מחירי השכירות של מחסנים לוגיסטיים בעולם ממשיכים לעלות. על פי מחקר של חברת הנדל"ן Savills בין יוני 2021 ליוני 2022 נרשמה עליה גלובלית של 8.4% במחירי השכירות. הסיבות לעליית המחירים קשורות להשפעות מגפת הקורונה והעלייה בהיקפי המסחר האלקטרוני.


המחקר בחן 52 שווקים שונים וקבע כי היצע הקרקעות המצומצם במיקומי הפריים והביקושים הגבוהים הביאו לירידה בהיצע הנכסים הפנויים. בספרד הגיע המחסור במבנים לוגיסטיים לאחוז נכסים ריקים (Vacancy rate) הנמוך מ-3% בממוצע. אך העליה במחירים אינה תופעה ייחודית של ספרד, כאשר לונדון נמצאת בראש הרשימה, שם עלות השכירות עומדת על-54 דולר למטר מרובע לחודש, אחריה הונג קונג עם 26 דולר למ“ר לחודש וטוקיו עם 22 דולר למ“ר לחודש.




בארצות הברית, בה ישנה פחות בעיה של שטחים פנויים, מחיר השטחים הלוגיסטיים נמוכים יותר באופן מסורתי, אך גם בה נרשמו עליות בשיעור של 20% בשווקים המרכזיים (לוס אנג‘לס, צפון ניו ג‘רזי, מטרופולין ריברסייד-סן ברנרדינו-אונטריו, קרולינה הדרומית, בולטימור, פילדלפיה, שיקגו ודאלאס).


לא רק השכירות גם עלויות כח אדם

מחירי השכירות הם רק אחד השיקולים של חברות המחפשות להתמקם באזורים לוגיסטיים מסויימים. בנוסף, הן משקללות גם את עלות שכר העבודה ועלות האנרגיה. שני אלו עלו בשנה האחרונה, כאשר עלות השכר העולמית עלתה בכ-6%, ועלות האנרגיה עלתה בכ-39.4%.

אי הוודאות הכלכלית בעולם, לצד עליות מחירי העבודה והאנרגיה, עדיין לא השפיעו על הביקוש של נכסים אלו, ולאור המחסור הממשי בשטחים ניתן להעריך כי למרות הכל המחירים ימשיכו לטפס, לפחות באזורים המבוקשים.


גם העלייה בביקוש למבנים חדשניים ברי קיימא והצורך של תאגידים לבנות שרשרת אספקה המתמקדת בקיימות, צפויה לתדלק את הביקוש לשטחים לוגיסטיים.


bottom of page