top of page
Computer with Graph

איך מעריכים שווי דירה כשאין עסקאות? שוק הנדל"ן בספרד מתמודד עם השפעות הקורונה

לאחר כמעט חודשיים שספרד הייתה בסגר מוחלט ועם עשרות אלפי מתים ממחלת הקורונה, מנסה המדינה ללקק את הפצעים ולנסות לחזור לשגרה. במהלך תקופת הסגר לא ניתן היה לקיים ביקורים בנכסים והנוטריונים סגרו דלתותיהם בפני רישום עסקאות. כעת, רבים רוצים לדעת כיצד התקופה הזו השפיעה על מחירי הדירות. אולם, כאשר השימוש הנפוץ והמדוייק ביותר להערכת שווי נכסים הוא "עסקאות השוואה", נשאלת השאלה - מה עושים כשאין כאלו?


קונים, מוכרים, מתווכים, בעלי נכסים ובעצם כל מי שיש לו עניין כלשהו בשוק הנדל"ן הספרדי רוצה לדעת כיצד טלטלת הקורונה השפיעה על מחירי הנכסים בספרד. בתקופה כזו, נדרשות חברות השמאות לתת את הערכתן הן לשוק הפרטי והן לשוק העסקי, שכן דוחות השמאות משמשים בין השאר לשווי חברות, קרנות ובנקים. כמו כן, גם שוק המשכנתאות, המתמחר את גובה המשכנתאות כאחוז כלשהו מגובה השמאות, זקוק לשמאויות כמו אוויר לנשימה. לכן, נדרש הבנק המרכזי בספרד לתת את דעתו ולהנחות את חברות השמאות כיצד לנהוג במצב הנוכחי.


איך ניתן להעריך את מחירי הנדלן בספרד בימי הקורונה
קורונה, מה מחירי הדירות בספרד?, השפעות ה- COVID-19 על הנדל"ן הספרדי

אומנם "גישת ההשוואה" הינה רק אחת מבין מספר שיטות באמצעותן ניתן להעריך שווי נכס נדל"ן, אבל היא משקפת בצורה האיכותית ביותר את המחיר שבו מסכימים רוכשים ומוכרים להוציא עסקאות לפועל. גישות אחרות, כגון "גישת ההיוון", המבוססת על היוון תזרים ההכנסות שמפיק הנכס מדמי-שכירות, ומתבסס על שיעור תשואה המקובל בנכסים דומים בשוק. או "גישת העלות" הבוחנת את שווי הנכס עפ"י שווי הקרקע, בצירוף שווי המבנה ובהתייחסות לפחת. כל אלו מדוייקות הרבה פחות וזאת במיוחד בתקופות של שינויים וחוסר יציבות.


הפתרון של הבנק המרכזי בספרד - עדיף לא ואם כבר כן אז אולי

הפתרון של הבנק המרכזי בספרד בתקופת הקורונה, או בשמו ה-Covid-19, הינו להשתמש בשיטות חלופיות, פחות מדוייקות, או פשוט לדחות את הגשת השמאות. במקרה וחברת שמאות בכל זאת נדרשת להנפיק שמאות, ממליץ לה הבנק הספרדי לכלול "אזהרה מיוחדת" המציינת את המצב הנוכחי ויוצא הדופן וכן ולהזהיר כי עד שהשוק ייכנס שוב לפעילות, צפוייה רמה גבוהה של אי וודאות בכל הקשור למחיר המדוייק של הנכס.


אולם, לעיתים הערפול דווקא יוצר הזדמנות ולא כולם מפסידים מחוסר הוודאות ונראה כי יהיו מי שידעו לנצל את המצב ע"י איתור הזדמנויות דווקא בתקופות של משברים. להלן קישור לוובינאר בנושא: לחצו לסרטון כיצד לאתר ולהרוויח מהזדמנויות נדל"ן בתקופת משבר (קורונה, מאי 2020) הקלטת הוובינאר מרצה: אסף לבנת

bottom of page