top of page
Computer with Graph

השקעה בבתי אבות בספרד

ההיסטוריה של שוק בתי האבות בספרד היא ארוכה ומורכבת. בתי האבות הראשונים בספרד הוקמו במאה ה-19, אך היו בעיקר מוסדות פרטיים שפנו לעשירים בלבד. רק במאה ה-20 החלה ממשלת ספרד למלא תפקיד פעיל בשוק בתי האבות והחלה להפעיל מערכת סבסוד, דבר שהוביל לקפיצה בהיקף המיטות והרגולציה.


למלחמת האזרחים בספרד (1936-1939) הייתה השפעה הרסנית על מערכת הבריאות הספרדית, ובתי אבות רבים נהרסו או ניזוקו. לאחר המלחמה התמקד משטר פרנקו בשיקום התשתיות במדינה, והטיפול הממושך לא היה בראש סדר העדיפויות. רק בשנות ה-80 החלה ממשלת ספרד לקחת חלק פעיל יותר במתן טיפול ארוך טווח. בשנת 1982 התקבל חוק השירותים החברתיים שהקים מערכת של בתי אבות ציבוריים ופרטיים. החוק גם הכניס מערכת של סיוע כספי לאנשים שנזקקו לטיפול ממושך.


גידול באוכלוסיית ה 65+ והביקושים ההולכים וגדלים לבתי אבות.

בשנות ה-90 גברה המודעות לצורך בשיפור איכות הטיפול בבתי אבות ספרדיים. בשנת 1996 התקבל חוק קידום הטיפול באנשים תלויים אשר קבע סטנדרטים לאיכות הטיפול בבתי אבות. החוק גם הכניס מערכת חדשה למימון סיעוד, שהתבססה על רמת התלות של הפרט ומציעים מגוון רחב של שירותים לאנשים מוגבלי יכולת. במשך תקופה ארוכה, הדיור בבתי אבות חולק לבתי אבות ציבוריים ופרטיים. אולם גידול של 15% באוכלוסיית בני ה-65 פלוס תוך עשור, ייצר מחסור הולך וגדל במיטות בבתי אבות הציבוריים והממשלה נזקקה לתת פתרונות. לכן החלה ממשלת ספרד לשכור מיטות לשימוש ציבורי בבתי אבות פרטיים עם חוזי שכירות ארוכי טווח.

השקעה בבתי אבות בספרד.
גידול באוכלוסיית בני ה 65 פלוס באולוסייה ב-15% תוך עשור

רשימת ההמתנה לבתי אבות

על פי דוח משנת 2021 של המכון הלאומי לסטטיסטיקה הספרדית (INE), זמן ההמתנה הממוצע למיטת סיעוד בספרד הוא 60 יום. עם זאת, יש הבדל משמעותי בין האזורים. לדוגמה, זמן ההמתנה הממוצע בקטלוניה הוא 120 יום, בעוד שבאנדלוסיה הוא רק 30 יום. באזורים שבהם יש מחסור במיטות, זמן ההמתנה יתארך. כך למשל בחבל הבאסקים יש מחסור של 2,000 מיטות סיעודיות. המשמעות היא שזמן ההמתנה למיטה באזור זה יכול להגיע לשנה.


מיטות ציבוריות לעומת מיטות פרטיות

כיום בתי אבות פרטיים משכירים אחוז גבוה מהמיטות שברשותם למטרת דיור ציבורי. הייתרון הוא קבלת יציבות ותפוסה מלאה, החסרון הוא שדמי השכירות בהשכרת מיטה באופן פרטי גבוהה יותר. בתי אבות שהשכירו אחוז גבוה מהמיטות לדיור ציבורי נהנו מיציבות בתקופת הקורונה. לעומתם, מפעילים שהעדיפו למקסם את ההכנסות והשכירו מיטות באחוז גבוה לצרכנים פרטיים סבלו מנטישת המבוגרים ולתפוסה נמוכה לאורך זמן ממושך.

השקעה בבתי אבות בספרד
השקעה בבתי אבות בספרד

העלות הממוצעת של מיטה בית אבות ציבורי בספרד הינו בסביבות 3,000 אירו עד 4,500 אירו לחודש. עלות זו יכולה להיות מכוסה על ידי ביטוח לאומי, ביטוח פרטי וערוצי סבסוד נוספים . הממשלה עושה מאמצים להגדיל את כמות המיטות במדינה ולעודד יזמים ליצירת מיטות נוספות ובמקביל לשפר את איכות הטיפול בבתי האבות.


האתגרים המרכזיים העומדים בפני בתי אבות בספרד כיום:

  • האוכלוסייה המזדקנת: האוכלוסייה הספרדית מזדקנת במהירות, וזה מעמיס על מערכת הסיעוד.

  • היעדר מימון: הממשלה לא מספקת מספיק מימון לטיפול סיעודי ולכן מבוגרים רבים נשארים בבית ולא זוכים להכנס לבית אבות ולהיות מטופלים.

  • מחסור בכוח אדם: קיים מחסור בצוות מוסמך בבתי אבות כמו בתחומים רבים נוספים בתחום השירות הסובלים ממחזסור בכח אדם.

bottom of page