top of page
Computer with Graph

נדלן ברצלונה- מחירי השכירויות ממשיכים לטפס


*מחיר שכירות ממוצע ע"פ מחוזות בברצלונה

בבירה הקטאלנית קיימות 811,106 דירות כאשר 655,175 מהן מוצהרות כדירות מגורים ראשונים. לכן, רק 20% מהדירות בברצלונה מוצעות כדירות להשכרה, היצע נמוך המביא לעלייה במחירי השכירות. ממוצע מחירי השכירויות לדירה בברצלונה טיפס ב-6.7% במהלך השנה החולפת מ-688 אירו לחודש ל735- אירו לחודש, אך עדיין 10% נמוך מהשיא של 2008, אז מחיר ממוצע עמד על 813 אירו לחודש שכירות. מבחינת משקיעי הנדל"ן בברצלונה, המשמעות היא בעיקר שיפור התשואה השוטפת, ככל שזו עולה ביחס למחירי הדירות.

גורם נוסף שמסביר את חוסר ההיצע לדירות להשכרה בינונית - ארוכת טווח הוא דירות להשכרה לתיירים. קיימות 9,600 דירות כאלו, ועוד מספר גדול של דירות ללא רישיון תיירות המוצעות גם הן להשכרה לטווח קצר.

מלאי הדירות בספרד אומנם גדל בכ-21% ביחס לשנת 1981 אך נראה כי הגענו למכסה בשטח 100 הקילומטר המרובע עליו נפרשת העיר. קרלוס מארקז, פרסם לאחרונה כתבה בשם "ברצלונה- עיר ללא דירות לשכירות", בעיתון היומי El Periódico. ע"פ מארקז הגבולות הטבעיים של העיר מגבילים את הבנייה החדשה, בעיקר באיזורי הביקוש, מה שמביא להיצע נמוך.

ארנאו באסאס, סמנכ"ל מכירות בבאסמי פינקאס (Basmi Finques), משרד תיווך בעל ניסיון של 70 שנים בשכונת אשאמפלה (Eixample), סבור שעליית מחירי השכירות בברצלונה לא קשור רק לעליה בביקוש, אלא יותר לחוסר בהיצע של דירות. הסכום הממוצע לשכירות עומד כאמור על 735 אירו כאשר המשכורת הממוצעת בפרובינציה מגיעה ל-1,764 אירו. נתון זה קצת מעוות את המציאות משום שרוב מחפשי הדירות להשכרה הם צעירים שבדרך כלל לא מגיעים למשכורת הממוצעת ולכן, נוצר מצב שצעירים אלו מבקשים לחיות בדירות משותפות. נתון זה מעלה את הביקושים לדירה בברצלונה של יותר מחדר שינה אחד.

גיפרה הומדאס, מנכ"ל משרד התיווך פינקאס אמאט (Finques Amat), חברה הפועלת משנת 1948, שם לב כי מלאי הדירות להשכרה הולך וקטן ובהשוואה לשנה שעברה, זמן מציאת שוכר קטן משמעותית. בנוסף, בעקבות המשבר הכלכלי, צעירים בספרד לא ממהרים לרכוש דירות משום שאי היציבות התעסוקתית לא מאפשרת להם.

נתונים מאתר האינטרנט Idealista מצביעים בצורה הטובה ביותר על ההתחממות בשוק השכירות של ברצלונה:

20% מהדירות בברצלונה מושכרות בתוך פחות מ-24 שעות, עלייה משמעותית ביחס לשנה שעברה, אז היה מדובר בכ-9% מהדירות.

44% מושכרות בתוך כשבוע, עלייה מה-32% של שנה שעברה.

78% מושכרות בתוך כחודש, כאשר בשנה שעברה המספר עמד על 70%.

המחוזות בהם זמן המדף הוא הקצר ביותר הם אישמפלה, סיאוטט וויאה (העיר העתיקה) וסן מארטי.

ע"פ פורטל מגורי הסטודנטים, Uniplaces, סטודנטים רבים מחפשים חדר בתוך בתים פרטיים והזמן הממוצע אשר לוקח להשכיר חדר כזה הוא כ- 10 ימים בממוצע בלבד.

בברצלונה הזמן עומד על כ- 7 ימים, שם ישנה דרישה גבוהה ע"י סטודנטים אשר מגיעים מחוץ לעיר.

מחיר ממוצע לחדר כזה הוא כ-380 אירו לחודש, ולעיתים המחיר מגיע גם לאיזור ה-450 אירו לחודש.

עם זאת, ולמרות העלייה במחירי השכירויות, ברצלונה עדיין נחשבת לעיר בה מחירי השכירות נמוכים ביחס לערים מרכזיות אחרות בעולם. כך לדוגמא, אם נשווה לפריס- מחירי השכירויות הם פחות מחצי, ביחס ללונדון מדובר בכשליש מחיר וביחס לניו יורק מדובר בכחמישית מחיר! אפילו ביחס למדריד המחירים נמוכים משמעותית. נשאלת השאלה כמה העלייה יכולה להימשך וכיצד הביקוש ההולך וגדל ישפיע. "אולי שוק הנדל"ן בברצלונה יאמץ בעתיד את המודל של לונדון ופריס ,אשר במרכז הערם הללו נמצאת הליבה העסקית והתיירותית ואילו התושבים מתגוררים בפרברי העיר" אמר הומדאס.

*מחיר שכירות ממוצע בברצלונה ביחס לערים אחרות בעולם

 

bottom of page