top of page
Computer with Graph

האם מס הירושה בספרד הוא ההזדמנות לאתר מציאות נדל"ן בתקופת קורונה

בספרד, כמו בשאר חלקי העולם, וירוס ה-COVID 19 ממשיך לקחת חיים. אנשים רבים, בניהם בעיקר מבוגרים, שילמו בחייהם על הידבקות בנגיף והותירו משפחות שלמות עם כאב בלב וגם כאב ראש.

כיצד פועלים בני המשפחה בספרד שקיבלו לידהם דירת ירושה וכעת נאלצים לשלם עליה מס? עבור חלקם זה מתנה, עבור חלק גדול יותר זה עול כלכלי שהם לא יכולים לשאת בתקופה זו, אז הם מחליטים למכור.

האם אופיו של מס הירושה הוא ההזדמנות של המשקיעים לאתר מציאות? האם המס לכשעצמו ישפיע על מחירי הנדל"ן בספרד או שמא מדובר בהשפעה זניחה על שוק הנדל"ן הספרדי?


מיסוי ומס ירושה בספרד בעקבות הקורונה
אזרחים ספרדים מקבלים ירושה מקרוביהם שנפטרו מהקורונה ומבינים שגם ל"מתנה" הזו יש מחיר

מאז פרוץ מגיפת הקורונה בספרד, גבה הוירוס הקטלני 34,752 נפשות בספרד (נכון למועד כתיבת כתבה זו). מאחורי כל נפטר, עומד עולם ומלואו, המכיל בני משפחה, חברים ורכוש שצבר במהלך חייו. כמות הנפטרים הגדולה בפרק זמן כה קצר, בדגש על אוכלוסיית נפטרים בגילאים מבוגרים, יוצרת מצב בו הרבה צעירים מוצאים עצמם בשיאו של תהליך קבלת ירושה.

לא מספיק הכאב על אבדן יקיריהם והמצב הכלכלי העגום, הם מבינים שעל הבית שקיבלו מתוקף היותם יורשים חוקיים, הם נאלצים לשלם מס, מכסף שלעיתים קרובות אינו עומד לרשותם. כל זאת עוד מבלי להזכיר את עלויות המעטפת, ההיטלים ועוה"ד הדרושים ע"מ להעביר את הנכס למי מהיורשים. ליורשים ישנו טווח של 6 חודשים לנסות ולמכור את הנכס בסופם יידרשו לשלם את מס הירושה ולהעביר את הזכויות בנכס ליורשים החוקיים.


מהו חוק מס הירושה ומה שיעורי המס אותם יצטרך היורש לשלם?

מס ירושה בספרד, (ISD-Impuesto de Sucesiones y Donaciones) הינו אחד מהמרכיבים של מס ומיסוי החל על בעלי נדל"ן בספרד . מס הירושה בספרד איננו מבדיל בין אזרחים ללא אזרחים וחל על כולם כאחד. המס ישולם עם קבלת ירושה, מחבר או קרוב משפחה, בין אם מדובר ברכוש, כסף או נכס מכל סוג שהוא.


לחוק המס ניואנסים שונים (לעיתים גם די מהותיים) בהתאם לכל אזור בספרד. במידה וחוק הירושה הספרדי חל על עיזבון מסוים, אוטומטית חל עליו גם "חוק יורשי החובה" בספרד. משמע קיימות מגבלות על אופן חלוקת הרכוש. זאת בהתאם לקריטריונים מסויימים, כמו למשל, מצבו המשפחתי של הנפטר. כמו כן, קיימות הסגות לכאן ולכאן בהתאם לאזור המגורים. בהתייחס לגולים - לאזרחי האיחוד האירופי/ תושבים ממדינות שלא שייכות לאיחוד, ניתנת יכולת הבחירה האם להחיל על רכושם את חוק הירושה הספרדי או את זה של ארץ מולדתם. 


השפעתו של חוק מס הירושה בספרד על שוק הנדל"ן הספרדי בעקבות הקורונה.

עפ"י אתר המחקר הבינ"ל .statista.com, ברבעון השלישי לשנת 2019 בוצעו בכל רחבי ספרד כ-123,000 עסקאות. כאשר מדובר על הנזק בחיי אדם שיצרה מגיפת הקורונה, צריך לזכור כי כ-35,000 הנפטרים, עד כה, אינם מייצרים את אותו יחס עסקאות ירושה. יש לזכור כי חוק מס הירושה מושפע גם מבן\בת הזוג של הנפטר המחזיק גם הוא בנכס. על כן, אך ורק אם שני בני הזוג נפטרו במהלך המגיפה, תהיה כפופה דירתם למס הירושה. גם במקרים בהם כן מופעל מס הירושה סביר כי יורשים רבים או לפחות חלקם יחליטו לשלם את המס ע"מ לקבל את הנכס לידיים. מה שמשאיר מספר מועט של דירות ירושה שאכן יצאו לשוק ובכל אופן מספרם יהיה נמוך משמעותית מ 35 אלף.


איפה נפטרו הכי הרבה אזרחים כתוצאה ממגיפת הקורונה

עפ"י אתר ה-NYT, כמות הנפטרים במחוז Castilla הינו הגובה ביותר ביחס לתושבים, 166 נפטרים על כל 100,000 איש, לאחריה מדריד עם 155 נפטרים לכל 100,000 איש. כך שבאופן תיאורטי אלו המחוזות בהם מקרי מס הירושה יהיו הרבים ביותר.

ההנחה הרווחת היא שייתכן כי יצוצו בעקבות מס הירושה הזדמנויות נקודתיות, אך השפעת המס על מחירי הנדל"ן בספרד, בפני עצמו, איננו גבוה.



מידע נוסף ומפורט על מס הירושה הספרדי, לטבלת המיסוי המלאה והניואנסים הכלולים בחוק לחצו על הקישור מס הירושה הספרדי - פירוט חוקי מס הירושה בספרד.


**הכתוב לעיל איננו מהווה ייעוץ, אין להסתמך עליו ויש להתייעץ עם רו"ח בכל הנוגע לכך**


bottom of page