top of page
Computer with Graph

ברצלונה - מספר התחלות הבנייה התרסק ומחירי השכירות מתפוצצים

אז מה הסיבה שלא בונים מספיק בברצלונה? האם היזמים לא מזהים את הביקושים הגדולים ואת הטיסה במחירי השכירות? האם חסרות ליזמים קרקעות זמינות לבנייה? לא ולא, התשובה היא אחרת לחלוטין - מדיניות עיריית ברצלונה ובראשה אדה קולאו.


את הכשל בקידום התחלת הבנייה בעיר ברצלונה ניתן לזהות בקלות מתוך המספרים שמפרסמת ועדת התכנון המקומית של ברצלונה (visados de obra nueva). באחוזים, מספר הפרויקטים שאושרו על ידי הוועדה צנח ב-48% בשנת 2022. במספרים מדובר על כ-1,500 פרוייקטים. זהו הנתון הנמוך ביותר ב 8 השנים האחרונות, ולא אין לזה כל קשר לקורונה.


התמוטטות בכמות התחלות הבנייה בברצלונה נגרמה מסיבה אחת בלבד, המדיניות של ממשלת קטלוניה ועיריית ברצלונה אשר הוצגה בשנת 2018. המדיניות אילצה את היזמים להקצות 30% מהבנייה לדיור בר השגה, בכל פרויקט החל מ 600 מ“ר. מה שהפך את רוב הפרויקטים בברצלונה ללא כדאיים מבחינה כלכלית והביא לצניחה בכמות הפרויקטים. והאם המדיניות של העירייה נשאה פרי? לא ממש! ארגון הקבלנים (APCE) פרסם כי רק 52 יחידות מסוג דיור בר השגה נבנו בארבע השנים האחרונות. כך שגם כאן אין הצלחה גדולה למדיניות.


השקעה בנדלן בברצלונה
השקעה בנדלן בברצלונה

הבטחות הממשלה התממשו

אדה קולאו, ראש עיירת ברצלונה, אשר הובילה את המדיניות בשנת 2018, הבטיחה כי התכנית החדשה תספק כ 300-400 יחידות דיור בר השגה מידי שנה. כבר בפברואר 2020 סגניתה של קולאו הביעה אכזבה מהתוצאות, אך הטילה את האשמה על גורמים אחרים. ובשנת 2022 כבר עברו האשמות ליזמים בטענה שאלו אינם יוזמים פרויקטים של מעל 600 מ“ר.

כמובן שהתוצאות בפועל, לייצר 4000 יחידות דיור בר השגה בשנה, היו רחוקות מהבטחות הממשלה, אילו התחזיות היו מתגשמות היינו מגיעים לכ-1600 יחידות דיור. בפועל אנו עומדים על כ 3% ממספר זה. לא סתם רבים מגדירים את התוכנית ככישלון חריף, שכן לא רק שלא הצליחה לספק דיור בר השגה, אלא גם גרמה למשבר שכירות חמור בברצלונה.

שוק השכירות בברצלונה

בעוד התחלות הבנייה התרסקו, שוק השכירות בברצלונה עף לשמיים וצפוי להמשיך לעלות. בשנה האחרונה מחירי השכירות בברצלונה עלו ב 25%. שזהו שיעור הגידול הגבוה ביותר בספרד. עפ"י הנתונים מחירי הדירות הזולות עלו, ואילו מחירי דירות היוקרה דווקא ירדו. כך שניתן להגיד כי העניים נהיו יותר עניים, והעשירים נהיו יותר עשירים.


מדיניות הדיור של השלטונות משפיעות על כולם. ובכללם גם על אלו השוקלים להשקיע בנדל“ן בברצלונה. התרעמות הציבורית על מחירי השכירות עשוייה להביא לשינויים פוליטיים ולסלק את קולאו מתפקיד ראש העיר שעומדת בראשות העיר מזה 8 שנים. נכון לתקופה הקרובה לא נראה שינוי מדיניות באופק ועל כן רוב הפרויקטים היוצאים לביצוע ברחבי ברצלונה קטנים מ 600 מ"ר.


bottom of page