top of page
Computer with Graph

נדלן בספרד – התפתחויות וחידושים דצמבר 2016


מחוז קטלוניה - מחירים עולים

לקראת סוף שנת 2016 אספנו נתונים שפורסמו על ידי גופים שונים המתמחים בכלכלה הספרדית ובעיקר בתחום הנדל"ן. התחזיות בהחלט מספקות תמונה מעודדת לקראת פתיחת 2017.

חברת שירותי הנדל"ן המובילה, Anticipa, פרסמה לאחרונה כמה נתונים ותחזיות חשובים לכל מי שמתעניין ברכישת דירה בברצלונה או לכל מי שיש ברשותו השקעות נדל"ן בספרד בכלל. מהנתונים שפרסמה החברה עולה כי לקראת סיומה של השנה הנוכחית צפויה להירשם עליה נאה במכירת בתים, של קרוב לעשרה אחוזים בעוד שעליה נרשמה גם במחירי הבתים בספרד, שעלו השנה ביותר מחמישה אחוזים.

עבור מי שמתכנן לבצע השקעות נדלן בחו"ל בשנה או בשנתיים הקרובות, פרסמה החברה תחזית לשנתיים הקרובות, על סמך ניתוח מקיף. על פי התחזית, תחול עליה במכירות בשמונה אחוזים לשנה הבאה ושישה אחוזים לשנה שלאחר מכן (2018). חברת שירותי הנדל"ן מסרה שעל הנתונים אחראי פרופסור אוליבר, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ברצלונה.

מגמת שיפור בבניה חדשה

סוכנות הנדל"ן, engel & völkers שחררה לאחרונה הודעה שלפיה מסתמנת מגמת עליה בפרויקטים של בניה, שיקום ופיתוח בעיר ברצלונה. עבור מי שמחפש השקעות נדלן למכירה בברצלונה מדובר ללא ספק בעניין חיובי לאחר שבשנים האחרונות התקשו פרויקטים חדשים להתרומם בעיר. בפעם הראשונה מזה עשר השנים קיים רישום של יותר פרויקטים חדשים לעומת פרויקטים שבנייתם כבר הושלמה.

על פי נתונים שנאספו במשרד המטפל בעבודות ציבוריות בעיר, נמסרו במהלך השנה קרוב ל-650 אישורי בניה ליחידות דיור, זהו גידול של כארבעים אחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למרות שקיים מחסור בקרקע לבניה במרכז העיר, מגמת הפיתוח צפויה להימשך בזכות שיקום מבנים ופעולות חידוש ושימור וכן בזכות מתן אישורי בניה בשכונות שבפאתי העיר. פרויקטים צפויים לקרום עור וגידים בין השאר בשכונות סנטס, גרציה נובה, אשמפלה ועוד.

ברצלונה - העיר העתיקה, מחירים במגמת עלייה

מגמת צמיחה תלת שנתית

מנהל בכיר בחברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית, , knight frank פרסם לאחרונה תחזית משלו לגבי עליית המחירים בספרד. זוהי תחזית חשובה, שתומכת בהערכות מומחים נוספים לגבי נדלן בברצלונה ובספרד כולה. התחזית, שפורסמה על ידי איש הנדל"ן הבריטי האמפרי ווייט, ראש מחלקת חברת knight frank לענייני נדל"ן בספרד, קובעת שבשלוש השנים הקרובות צפויה עליית מחירים בשוק הנדל"ן המקומי. מדובר, ללא ספק על מגמה – ההערכה המלומדת מדברת על עליה ממוצעת של כ-6 עד 7 אחוזים לשנים 2017, 2018 וכן 2019. לדברי ווייט, ספרד נחשבת כרגע למדינה בעלת כלכלה צומחת, שתמשיך להראות סימנים מעודדים במגזרים חשובים לכלכלה כגון בנקאות ונדל"ן.

מדיווחים שפרסמה חברת הנדל"ן knight frank עולה כי עליות המחירים לא יהיו הומוגניות, לגבי ספרד כולה. ללא ספק תהינה ערים ותהיינה שכונות שבהן העלייה תהיה יפה יותר ויהיו אזורים פחות מוצלחים מבחינה זו. לאחרונה פרסמה לשכת הסטטיסטיקה את גרף המחירים לרבעון השלישי. אם מסתכלים על מחוז קטלוניה (גרף לעיל), ניתן לראות בבירור, קטלוניה ממשיכה להציג נתונים חיוביים ועליות מחירים. אם מסתכלים רק על נדל"ן בברצלונה, נתונים מאוקטובר האחרון, אשר הוצאו מפורטל הנדל"ן Fotocasa, מצביעים על עליות משמעותיות במהלך השנה החולפת (בגרף לעיל). מי שרכש או מתכוון לרכוש בקרוב דירה בברצלונה ישמח לדעת שסקירה של חברת הנדל"ן מראה כי ברצלונה, לצד מדריד, נחשבת לאחת מעשרים הערים המבוקשות למגורים על ידי עשירי העולם. כך, מסתבר שגם בעלי ההון הגדולים שותפים הלכה למעשה לתחזיות האופטימיות לגבי מצב הנדל"ן ולא פחות חשוב – איכות החיים בעריה המרכזיות של ספרד.

נתונים מעניינים נוספים מתייחסים לביקושים של רוכשים זרים בספרד, אשר ממשיכים להיות גורם משמעותי הדוחף את המחירים כלפי מעלה. אמנם הביקוש בקרב בריטים ירד כתוצאה מה"ברקזיט" (ירידה של 16%), אך בסה"כ נרשמה ברבעון השלישי עליית ביקושים של 9.4% כאשר למרות ירידת ביקושים בקרב בריטיים הם עדיין ממשיכים להוביל את רמת הביקושים בקרב זרים ( לפני צרפת, גרמניה, שוודיה ובלגיה) רוכשים זרים מתמקדים באזורים מסוימים בספרד ודוחפים את המחירים כלפי מעלה בקצב מהיר ביחס לאזורים אחרים בספרד, מה שיוצר מעין שני שווקים נפרדים בתוך ספרד עצמה. באותם אזורים ניתן לראות כי אחוז העסקאות ע"י רוכשים זרים חוצה את רף ה-20%.

גרף ביקושים בגרף רוכשים זרים

מבחינת אינדיקטורים כלכליים וסטטיסטיים שפורסמו בספרד לאחרונה - מדד המחירים לצרכן לאוקטובר 2016 מראה עליית מחירים שנתית של 0.7 אחוזים. שיעור התעסוקה שפורסם על ידי לשכת הסטטיסטיקה הספרדית מראה אבטלה של 18.91 אחוזים נכון לרבעון השלישי של 2016. על מנת לקבל פרספקטיבה נכונה יש לציין שמדובר בירידה של 2.27 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אחוזי האבטלה יורדים בקצב מעודד, סימן חיובי נוסף להתאוששות הכלכלית של ספרד. מבחינת ריבית היורובור, הריבית המשמשת לחישוב החזרי המשכנתא באירופה, היא ממשיכה להיות שלילית, כאשר בחודש שעבר חלה ירידה נוספת, זה החודש העשירי ברצף, מרמה של 0.069- ל- 0.074-.

כתוצאה מכך, החזר על הלוואה של 120,000 אירו לטווח של 20 שנה ירד בכ- 8 אירו לחודש.

במקביל, היקף המשכנתאות עלה ב -10% בחודש ספטמבר, על פי הנתונים האחרונים מן המכון הלאומי לסטטיסטיקה למרות שעדיין יותר משכנתאות מוחזרות מאשר נלקחות.

מבחינת משקיעי הנדל"ן בברצלונה ובכלל בספרד, זוהי הזדמנות מיוחדת במינה, שכן ניתן כיום לרכוש נכסים במחירים נמוכים מאוד ועליהם לקבל מינוף בתנאים מצוינים.

אם זאת, יש המזהירים מפני בועה נוספת העלולה להתנפץ בשנים הקרובות במידה והמחירים יטפסו גבוה מדי, ולכן חייבים כל העת להיות עם היד ולהתעדכן בקצב התפתחות השוק ובמדדים השונים.

ריבית היורובור לאורך העשור האחרון - ממשיכה לרדת, תנאי המשכנתא משתפרים

חודש דצמבר נחשב חודש טוב לאיתור עסקאות נדלן שכן רבים בחופשות החג ולכן משקיעי נדלן מנוסים ינצלו את חוסר התחרות היחסית לנסות ולשים ידם על נכסים מעניינים. כמובן שהמצב משתנה מאיזור לאיזור. כאשר אנו מסתכלים על נדלן בברצלונה, בדר"כ השוק בברצלונה עובד חזק עד אמצע דצמבר ובשלב זה נכנס לרגיעה יחסית עד אחרי החגים, תחילת ינואר. השנה, לאחר שנה חזקה בה בוצעו הרבה עסקאות בברצלונה, ניתן לראות מחסור בהזדמנויות טובות ולכן ישנה חשיבות לפעול מהר, ביסודיות ובאופן נמרץ על מנת להגיע לאותן עסקאות טובות. אותו עניין רלוונטי גם למדריד, מלאגה והאיים הקאנריים.

bottom of page