top of page
Computer with Graph

השקעות נדל"ן - יזמות נדלן, מדריך למתחילים


ברצלונה 2016- מושכת משקיעים ויזמי נדל"ן מכל העולם

השקעות נדל"ן מעניינת סוג מסוים של טיפוסים, אותם ניתן לכנות ובצדק "יזמים". במידה רבה, יזמות היא עניין של אופי ורצון, לא רק עניין של יכולת כלכלית. ישנם אנשים בעלי יכולת כלכלית בלתי מבוטלת, אשר לא מעוניינים להתנסות ביזמות עסקית וגם אם כן, לא מחפשים "להשתגע" ומעדיפים התנהלות סולידית. מאידך, ישנם אחרים שמצבם הפוך - היכולת הכלכלית שלהם מוגבלת אך הם חותרים כל הזמן ליזות ויזמות נדל"ן בפרט . במידה והשקעות נדלן מעניינות אתכם ואתם מבינים שכעת הדבר החשוב ביותר הוא השגת מידע – אתם צודקים. הצעד הראשון לפני כל סוג של השקעה הינו אסיפת מידע ולמידתו לעומק. אם כך, מהם הדגשים המרכזיים אליהם צריכים לשים לב כשאנו מדברים על יזמות והשקעות נדלן.

המפתח הוא מיקום

לא משנה אם מעניינות אתכם רכישות נדלן בארץ או שאתם מתעניינים באפשרויות המצויות בעולם הרחב, למשל - השקעות נדלן בספרד, חשוב להבין שיזמות נדלן מבוססת על מיקום. כל מי שיפתח מחירון דירות מקומי ישים לב להבדלים העצומים במחיר כאשר משווים בין מקומות שונים, בין ערים שונות ואפילו בין שכונות שונות. על מנת לבחון האם המיקום הוא נכון וטוב להשקעה נסתכל תמיד מהמאקרו למיקרו. נתחיל במדינה (אולי אפילו היבשת), נעבור למחוז, לעיר, לשכונה ועד הבית הספציפי. וכך, נעבור מלמעלה למטה ונסמן וי על כל בדיקה. כחלק מהבדיקה נרצה לבחון את המצב הכלכלי של האזור אותו בחנו, את נתוני הפשיעה, הרגולציה, המצב הפוליטי-מדיני, הדמוגרפיה ועוד. אם כן, לא מספיק להחליט שרוצים לרכוש דירה או נכס להשקעה, חשוב להבין שאחד הפרמטרים החשובים אשר יקבעו את איכות ההשקעה, הוא המיקום.

זיהוי של מגמות

כל משקיע, כל יזם וכל איש עסקים ממולח צריך לקחת החלטות מחושבות. מכיוון שהמציאות של היום מבוססת על הסיבות של אתמול ומכיוון שההצלחה של המחר מבוססת על מה שקורה היום, חשוב מאוד לבסס כל היבט יזמי על זיהוי של מגמות וטיימינג מתאים.

אם נרצה להדגים את חשיבות זיהוי המגמות, נטיב לעשות זאת אם נשתמש בדוגמא של דירה בספרד או נדל"ן בברצלונה בפרט. עד לפני כשנתיים מחירי הנדל"ן בבירת קטלוניה שהינה אחת מהערים המובילות בספרד, אם לא המובילה שבהן, היו בשפל. זו הייתה תוצאה של משבר עולמי אך גם של כלכלה מקומית חורקת. אולם, כאשר הכלכלה החלה להשתפר ונתוני התעסוקה השתפרו גם הם – החלה מגמה של שינוי רב עוצמה. בזכות המשבר שהיה וירידת המחירים, בזכות היורו הנמוך, הפכו הנכסים אטרקטיביים וכיום רכישת דירה בברצלונה נחשבת להשקעה מצוינת בנדל"ן. מי שמזהה את המגמה של עליית מחירי הנדל"ן ועליה בביקוש מבין שיש דברים בגו. משקיעי נדלן מנוסים מחפשים התקיימותם של מספר קריטריונים כאשר הם מצביעים על יעד כבעל פוטנציאל מיוחד להשקעה. אחד הקריטריונים המרכזיים הוא שוק בו היו עליות מחירים משמעותיות ואחריהן ירידה משמעותית. קריטריון מרכזי נוסף הוא שוק שמראה סימנים של יציאה ממשבר- סימנים הבאים לידי ביטוי בנתוני מאקרו כלכלה במגמת צמיחה ועליית מחירים מגמתית. ברצלונה עונה על הקריטריונים המצוינים. אם כן, זיהוי מגמות ותזמון ההשקעה הם עוד גורמים חשובים מאוד אליהם נרצה לשים לב.

מסתכלים החוצה

נקודה נוספת שחשוב להבין היא שיזם הנדל"ן של היום כבר לא מסתכל רק פנימה, לעבר המדינה שבה הוא מתגורר. משקיעי נדלן מכל רחבי העולם משקיעים מחוץ למדינות האם, כאשר התנאים לכך מזמנים הזדמנויות טובות.

בישראל, מחירי הדיור דהרו לעבר שיא של כל הזמנים. מי שקנה בעבר נכס, עשה בדרך כלל עסקה טובה, אך המצב כיום השתנה. מחירי הנכסים באירופה נמצאים עדיין במקום טוב לעומת נקודת השיא שהייתה לפני כמה שנים בעוד שבארץ קשה מאוד למצוא מציאות. בארץ ניתן לראות מחסור של ממש בהזדמנויות (באזורי ביקוש) וגם התחלות הבניה - מצומצמות. גם בארץ יש הזדמנויות מיוחדות להשקעה, אך הסיכוי למצוא אותן הרבה יותר נמוך ביחס לאפשרויות שגלומות בעולם הרחב שם ההיצע גדול ומגוון.

משפצים ומשביחים

יזם נדלן יעדיף לרכוש נכס במחיר נמוך יחסית למקובל, גם אם במצבו הוא יצריך שיפוץ. יזם בהחלט לא יירתע משיפוץ ולמעשה – השקעה בשיפוץ (לעיתים אפילו קוסמטי בלבד) תאפשר לשפר את התשואה השוטפת וכן תגדיל את הפוטנציאל לרווח הון. השבחת נכסים שנעשית בחכמה מבוססת על ראייה ארוכת טווח, כפי שראוי ביזמות נדל"ן של ממש.

מחפשים מידע נוסף, נעזרים במומחים

מחפשים השקעות נדלן? מגלים עניין ביזמות נדלן ורוצים לשפר את סיכויי ההצלחה? כאמור, נקודה חשובה במיוחד טמונה ברצון ללמוד ולחפש ידע נוסף. במיוחד כאשר מגלים עניין ברכישת נכס בחו"ל, חשוב מאוד לבסס את החלטת ההשקעה על מידע ותובנות שמספקים אנשים שמבינים את השוק המקומי עם דגש על שוק הנדלן. חברות ייעוץ רציניות שעוסקות בכך בארץ מקיימות שיתוף פעולה הדוק עם מומחים מקומיים – מתווכים, עורכי דין, שמאים. קבלת ייעוץ בנושא, עם אפשרות לניהול נכסים מקצועי, ייעוץ בנושאי מיסוי וכספים יכול לשפר את הצלחת ההשקעה ולמקסם את היחס בין השקעה לתמורה.

להתחיל בקטן ולצבור ניסיון

להשאיר את הכסף בבנק זוהי תמיד אופציה. השאלה היא מה החלופות הקיימות מחוץ לכותלי הבנק. ע"פ גישתנו, בין אם אתם מגדירים עצמכם שונאי סיכון ובין אם אוהבים, חשוב תמיד לבחון את החלופות ובמידה ומצאתם משהו מספיק מעניין, לנסות וללכת על זה. הרעיון הוא להתחיל בקטן - ללמוד, להסיק מסקנות ולהתקדם צעד אחר צעד. בעזרת הניסיון שתצברו תוכלו לקחת את העניין צעד קדימה ולהיות מעורבים אט, אט בהשקעות ויזמויות משמעותיות יותר.

bottom of page