top of page
Computer with Graph

נדלן בברצלונה - קטר הנדלן של ספרד


המספרים מהרבעון הראשון של שנת 2016 החלו לזרום והמגמה בה הסתיימה שנת 2015 נמשכת. ע"פ Tinsa, אחת מחברות השמאות המובילות בספרד, ממוצע המחירים עלה ברבעון הראשון של השנה ב-1.4% (ביחס לרבעון הראשון של שנת 2015). העיר בה המחירים עלו באחוזים הגבוהים ביותר מבין כל ערי ספרד היא ברצלונה, עם עלייה ממוצעת של 9.2%. שתי הערים אשר נמצאות במקום השני והשלישי בהתאמה הן מדריד, שם נרשמה עליית מחירים ממוצעת של 7.5% ועיר החוף מלאגה, עלייה של 6.7%. ערים נוספות כגון ולנסיה (4.7%), מאיורקה (4.2%) וסביליה (2.8%) הציגו עלייה יפה ואולם ערים רבות בספרד עדיין לא התאוששו מהמשבר של 2008 ואינן יציבות.

מחיר ממוצע למ"ר בברצלונה עלה ל-2,551 יורו למטר, 19% יקר יותר מהמחיר למטר במדריד העומד על 2,142. להבדל בין הערים יש הסבר פשוט: ברצלונה הרבה יותר ריכוזית ממדריד, גורם המשפיע באופן מובהק על ההיצע והביקוש. בנוסף, כמעט ואין בנייה חדשה בבירה הקטאלנית מכיוון שקיים חוסר בקרקעות.

למרות ההבדלים בין הערים, בפעם הראשונה מאז התפוצצות בועת הנדל"ן, ניתן להצביע על עלית מחירים בכל 10 המחוזות של ברצלונה, כאשר הרובעים בברצלונה בעלי מאפיינים שונים ויש לשים לב גם להבדלים בכל 21 המחוזות של מדריד והשקעה בערים אילו הפכה יעד מועדף בקרב משקיעים רבים בעולם המחפשים השקעות נדלן.

מומחי הנדלן בספרד סבורים שהמחירים ימשיכו לעלות באזורי הפריים גם בהמשך השנה באחוזים דו-ספרתיים. עוד הם בטוחים כי משקיעים נוספים ישקיעו באזורים אלה, לא רק בגלל התשואה שיקבלו, אלא גם כי מדובר בסיכון נמוך. נייט פרנק, חברת יועצי נדל"ן, מזהה עוד גורם לרווח בהשבחת נכסים ומכירתם. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שהרבה יותר קל למכור נכסים מושבחים במחירים גבוהים.

"כעת, נותר רק לחכות ולראות איך שוק הנדל"ן יתייצב", אומר חורחה ריפויי, סמנכ"ל מחקרי שוק של Tinsa, "כדי שעליה דומה לזו שראינו ב-2015 תימשך בשנים הקרובות, חשוב מאוד ששוק העבודה ישתפר. שאר הגורמים יקרו כבר אוטומטית, לפחות בברצלונה ובמדריד".

עלייה בכמות העסקאות

ע"פ לשכת הסטטיסטיקה הספרדית (INE), בחודש פברואר האחרון היו 34,771 עסקאות, עלייה של 17% ברמה שנתית.

האזורים הבולטים, בהם נרשמה העלייה החזקה ביותר הינם האזורים בהם דרישה חזקה ע"י משקיעים זרים- האיים הבלאריים (34%), מורסיה (28%) והאיים הקנאריים שם נרשמה עלייה ממוצעת של 26% בכמות העסקאות. נדל"ן בברצלונה, כמובן זוכה לביקושים גבוהים עם עלייה של 17%.

ע"פ דוח שפרסמה לאחרונה חברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית CRBE, הצפי הוא כי השנה כמות העסקאות בכלל ספרד תגדל בכ-20%.

על אף נתוני הצמיחה נשאלת השאלה האם ספרד למדה מטעויות העבר אשר יחד עם גורמים נוספים הובילו למשבר הגדול של 2008. האריברטו טארואל, מנהל מימון החברות של חברת CRBE, צופה כי הסיבוב הנוכחי הולך להיות שונה. תיאבון קטן יותר לבעלות על בתים, לקיחת סיכונים באופן מתון יותר וקריטריוני הלוואה הדוקים יביאו לשוק רציונאלי ויציב יותר.

bottom of page