top of page
Computer with Graph

מחירי השכירויות לדירות בספרד במגמת עלייה


ברצלונה- אחת הערים המתוירות בעולם

ע"פ אתר האינטרנט הספרדי idealista הדרישה לשכר דירה בספרד עלה בממוצע של 3.3%. סימן טוב למשקיעים שכן התשואה על השכירות עולה. הממוצע למטר בסיומה של שנת 2015 עמד על 7 אירו למטר, כלומר דירה של 100 מטר הושכרה ב-700 אירו בממוצע, כאשר הממוצע מתייחס לכלל סוגי הדירות להשכרה, כולל דירות המיועדות לטווח קצר, אך בעיקר דירות למגורים התופסות את החלק העיקרי בשוק. המחוז בו מחירי השכירות עלו באופן המשמעותי ביותר הינו קטלוניה על עלייה של 13% בממוצע, לאחר מכן האיים הבלאריים עם עלייה של 10% ובמקום השלישי נמצא מחוז מדריד עם עלייה ממוצעת של 8%. מבחינת מחירי השכירויות המחוזות מדריד וקטלוניה מובילים במחיר למטר בממוצע עם 11 אירו למטר ו-10.5 אירו למטר בהתאמה. העיר בה מחירי השכירויות הינם הגבוהים ביותר היא ברצלונה אשר עלתה בשנה האחרונה בכ-23% בממוצע לרמה של 15 אירו על דירה בברצלונה, בדומה לתקופה שלפני המשבר ובמקום השני מדריד עם מחיר של 12 אירו למטר בממוצע. בספרד מתפתחים שני סוגי שווקים כאשר בערים המרכזיות ובאזורים הנחשקים מחירי השכירויות במגמת עלייה בעוד ישנם אזורים בהם המחירים עדיין בירידה.

שני סוגי שווקים

ב-CBRE מאמינים כי השנה אנו צפויים לראות בספרד שני שווקים נפרדים בתחום הנדל"ן. שוק אחד במצב של החלמה מלאה ואילו השוק השני ממשיך במאבקי המשבר.

ע"פ חברת הייעוץ צפויים המשך עליות מחירים בשוק הנדל"ן בברצלונה, מדריד ויתר ערי ספרד המרכזיות וכן ביעדי התיירות המובילים כגון קוסטה גל סול לדוגמא, בעוד בחלק מן הערים אין צפי לעליות. "ישנם שווקים משניים שבהם אין התאוששות," מסביר לולה מרטינז-בריוסו, מנהל אגף המחקר בחברת CBRE.

הבחירות האחרונות היו לא חד משמעיות וכוחה של המפלגה העממית נחלש. כמובן שיציבות פוליטית חשובה להתנהלות משק בריא ותקין. לעניין זה התייחס אדולפו רמירז-אסקודרו , נשיא CBRE España כשנשאל: האם אי-הוודאות הפוליטית הרווחת כיום בספרד לשבש את ההתאוששות בו היא קיימת? לא בהכרח. "ישנו תרחיש חיובי של צמיחה כלכלית שאינה עומדת להשתנות בן לילה", עם זאת, "מגע של ודאות" בנוף הפוליטי בהחלט תעזור", הוסיף רמירז.

מבחינת עליות מחירים בערים הגדולות אנו רואים כי בברצלונה, המחירים עלו ב -9 מתוך 10 מחוזות, בראשות גרציה (10.1%), העיר העתיקה Ciutat Vella (8.5%), Eixample (8.4%), Sants-מונז'ואיק (8.2%), הורטה-Guinardó (6.9 %), ו סאריה-סנט Gervasi (6.8%).

במדריד, מחירים מבוקשים עלו ב -13 מתוך 21 מחוזות, בראשות Centro ((+ 13.7%, סלמנקה (+ 9.3%), ו צ'אמברי (8.6%).

מבחינת כלל אירופה ע"פ Eurostat- משרד המידע האיחוד האירופי, הנעזר בנתונים מתוך לשכת הסטטיסטיקה הספרדית- מחירי הבתים באיחוד האירופי עלו 3.1% ברבעון השלישי אשתקד, ומחירי הבתים בגוש האירו עלה 2.3%, העלייה הגדולה ביותר מאז 2008. העלייה המשמעותית ביותר הייתה בשוודיה (+ 13.7%), לאחר מכן הולנד (8.9%), בעוד המחירים ירדו בליטא (-7.6%), קרואטיה (-3%) ואיטליה (2.3%), הכל לפי נתוני מחירי הבתים בכלל ספרד עולים ב -4.5%, מעט מעל הממוצע באיחוד האירופי.

שינוי במחירים ובאחוזים- שכירות בברצלונה

עלייה של 25.6% למייר של 1.410 אירו למטר

מקור: אתר האינטרנט enalquiler

הריבית על המשכנתאות בספרד

הריבית ממשיכה להיות נמוכה מאוד (0.042% בינואר האחרון), הריבית הנמוכה ביותר שנרשמה וניתן לומר כי מעולם לא היה זול יותר לקבל משכנתא בספרד. סביבת ריבית כה נמוכה מעודדת את השוק ונותנת רוח גבית למשקיעי הנדל"ן שמנצלים את המחירים הנמוכים בשילוב תנאי מימון נדירים לרכוש נכסים בספרד. מהצד השני, כפי ששוק הנדל"ן העולמי בכלל והספרדי בפרט למדו להכיר, השילוב של ריבית נמוכה ולקיחת משכנתאות טומנת בחובה סיכון במצב של העלאת ריביות ולכן על הבנקים וכן על בעלי המשכנתאות והנכסים להיות עם היד על הדופק כל העת.

ריבית האירובור עמדה על מתחת ל-1% משנת 2012 אך המצב לא היה כך תמיד כאשר אם מסתכלים על שנת 2008 הריבית עמדה על 5.393% ובעשור שלפני הצטרפותה של ספרד לגוש האירו (1986) גם 10% היה מקובל.

bottom of page