top of page
Computer with Graph

נמלי ספרד - המנוע של ענף הלוגיסטיקה הספרדי

ספרד, הממוקמת בחצי האי האיברי מוקפת ים מ-3 צדדיה, ולכן באופן טבעי, במהלך המאה הנוכחית והקודמת, התפתחו בה מספר גדול של נמלים מסחריים שמספרם כיום עומד על 15. גם כיום בזכות מיקומה האסטרטגי, נחשבת ספרד לגורם משמעותי בתחום התעבורה הימית הבינ"ל. כמו כן, מתוך העובדה שמבחינה היסטורית לספרד הייתה נוכחות ימית משמעותית אף מחזק עוד יותר את מקומו של המסחר הימי בחצי האי הספרדי.


סקירת 5 הנמלים המסחריים הגדולים של ספרד והשפעתם על שוק הלוגיסטיקה


הנמלים בספרד מאפשרים ייצוא של תוצרים תעשייתיים וחקלאיים ספרדיים, ייבוא של סחורות וחומרי גלם לטובת השוק המקומי וגם שינוע לשאר מדינות אירופה. ולא נשכח שספרד היא מדינה תיירותית, ורבים מהתיירים מגיעים דרך נמלי הים

מנוע לשוק הנדלן הלוגיסטי בספרד
מנוע לשוק הנדל"ן הלוגיסטי בספרד

1. נמל Algeciras(ESALG), אנדלוסיה, 109.5 מיליון טון


נמל אלחסיראס נמצא בפרובינציית קדיס בדרום ספרד. זהו הנמל הגדול ביותר בספרד במונחים של טון גולמי שעובר בו בשנה. בשל המיקום האסטרטגי של הנמל - סמוך למפרץ גיברלטר, הוא הפך לאחד הנמלים הסואנים ביותר בספרד. וזאת למרות שהוא אחד החדשים. הוא מדורג במקום ה-33 ברשימת הנמלים הגדולים ביותר בחופי הים התיכון. הנמל כולל מסופי מטען לטיפול במכולות, מכליות לקבלת דלקים, רציפי נוסעים וספינות שייט, רציפים לאניות גל-נוע, ורציפים המיועדים לתעשיית הדיג המקומית.


נמל אלחסיראס הוא מרכז חשוב בתחום הספנות, והוא מקושר עם קרוב ל-200 נמלים אחרים על בסיס שבועי. דרכו עוברות סחורות של ייבוא, יצוא והובלה. מידי שנה מבקרות בנמל כ-30,000 ספינות. בנמל ישנם טרמינלים מתקדמים והיכולת להתמודד עם ספינות גדולות במיוחד (סופר פנמקס, פוסט-פנמקס ומגה ספינות mega-ships). כ-100 מגה ספינות עוגנות בנמל זה בשנה, ביניהן ספינות המסוגלות לשאת כ 18,000 קונטיינרים של 20 רגל.


2. נמל ולנסיה (ESVLC), 81 מיליון טון


נמל ולנסיה מדורג במקום החמישי מבחינת הנמלים העסוקים באירופה. הוא נמל ימי חשוב מאוד עבור אזור ולנסיה. הוא מעניק שירות בעיקר לספינות משא, אך מבקרות בו גם ספינות נוסעים. זהו נמל המכולות הגדול בספרד, הוא מטפל ב 5.4 מיליון מכולות בשנה, והשני בים התיכון (לאחר נמל פיראוס ביוון). מבחינת טון גולמי הוא נמצא במקום השני אחרי נמל אלחסיראס. החשיבות הגדולה של הנמל נובעת מכך שהוא ממקום באזור האחראי על למעלה מ50% מהתל“ג של ספרד. הנמל מספק פרנסה לכ 75,000 איש ומעניק שירות לכאלפים ספינות בשנה. בנמל רציף באורך 12 ק“מ ולאורכו מגרשי מכולות גדולים המשתרעים על פני שטח של כ-300 דונם. מיקומו של הנמל על ציר ה-AP7 מאפשר לו גישה מהירה צפונה לכיוון ברצלונה\צרפת או לחלופין דרומה לכיוון מיצר ג'יברלטר ומשם לאפריקה או לארה"ב.


3. נמל ברצלונה (ESBCN), קטלוניה; 68 מיליון טון.


נמל ברצלונה הוא אחד הנמלים הוותיקים בספרד ואחד מצירי התעבורה הימית החשובים של ספרד. הוא הנמל התשיעי בגודלו באירופה. בשנת 2018 עברו בו 3.42 מילון מכולות, כ-9000 ספינות, וקרוב ל-4.5 מילון נוסעים. הנמל מחולק לכמה נמלי משנה: הנמל הישן, הנמל הלוגיסטי, והנמל המסחרי. בנמל הישן ממוקמים רציפי הדייג, מעבורת, רציף לספינות התענוגות ומעגן יאכטות. הנמל נמצא קרוב לאזורי תעשייה, ויש גם אזור תעשייה במתחם הנמל עצמו. גם שדה התעופה הבינלאומי של ברצלונה נמצא סמוך. ובאופן מפתיע הנמל הוא גם מרכז תיירותי הכולל קולנוע, אקווריום ומרכז קניות.


4. נמל בילבאו (ESBIO), חבל הבסקים; 35.5 מיליון טון


נמל זה נמצא על חופי האוקיינוס האטלנטי בצפונה של ספרד. נמל זה פעיל עוד מהמאה ה-14, אך כמובן שמאז עבר תהליכי מודרניזציה והתרחבות. כיום הנמל משתרע לאורך 17 קילומטר. מבחינת הגודל הפיזי זהו הנמל הגדול ביותר בספרד. הנמל מטפל במכולות, מטען ונוסעים עבור אזור זה של ספרד. בשנה אחת הוא מטפל בכמיליון מכולות וכרבע מיליון נוסעים. הנמל מקושר לספרד עם צירי תנועה מרכזיים ומסילת רכבת. ממנו יוצאות מעבורות לאנגליה, עוגנות בו גם ספינות התענוגות ויש לו רציפים לקבלת מטען נוזלי כמו דלק וגז טבעי נוזלי.


5. נמל קרטחנה (ESCAR), מורסיה; 34.5 מיליון טון


נמל קרטחנה, הסוגר את החמישייה, מטפל בכלמעלה מ 60% מהייצוא, וכ 80% מהייבוא של אזור מורסיה. הוא גם אחראי על כ 40% מתנועת התיירות באזור. יש בו כמה רציפים הכוללים את מעגן חיל הים הספרדי, טרמינל הנוסעים, הנמל המסחרי, נמל המטען ומעגן היאכטות.

נמל זה הוא גם ביתם של כמה ארגונים ימיים בינלאומיים, ביניהם הצלב האדום הימי, SASEMAR (חילוץ והצלה ימיים), המשמר האזרחי ואחרים.


bottom of page