top of page
Computer with Graph

ממשלת ספרד מציגה סטטיסטיקות על נתוני השכירות בכל רחבי ספרד

למרות שנושא מחירי הדיור להשכרה בספרד, נמצא במרכזה של מחלוקת פוליטית מזה זמן רב, מעולם לא הציגה הממשלה הספרדית את הנתונים בצורה שקופה.

אתר חדש של ממשלת ספרד משנה את התמונה.


פרסום נתוני השכירות בספרד

המשרד לעניינים אורבניים, מפרסם באתר ממשלתי מידע סטטיסטי הסוקר את מחירי השכירות בספרד. הדוח מתבסס על הנתונים של 11.2 מיליון חוזי שכירות בין השנים 2015-2018. למרות שהדוח נועד לשמש בתור כלי עבור הממשלה, יש לו ערך חשוב עבור השוק.


ממשלה, משקיעים, שוכרים ומשכירים - כיצד ישתמשו במידע

האתר מעניק לממשלת ספרד, תושבים, שוכרים, משכירים, קונים, מוכרים ומשקיעים כאחד, כלי מידע שקוף המאפשר זיהוי של הבנה טובה יותר של השוק וזיהוי אזורי ביקוש בצורה קלה ומהירה. הדוח אשר פורסם מציג רמת פירוט גבוהה מאוד וצפוי להתעדכן אחת לשנה עם נתונים חדשים. הדוח מתבסס על הצהרות המס של התושבים ובתוספת הצלבת נתונים עם מאגרי מידע נוספים, המוסיפים לאמינות המידע.


אזורי השכירות היקרים ביותר בספרד

על פי המידע שכבר פורסם לציבור באתר האינטרנט של המשרד, עולה תמונת המצב כי מדריד היא היקרה ביותר בספרד, עם רמת שכירות ממוצעת של 780 אירו לנכס. אחריה ממוקמים ברצלונה והאיים הבלאריים - 694 אירו ו 624 בהתאמה. בנוסף, מציגה רמת הפירוט של הדוח גם את הרשויות המוניציפליות היקרות ביותר בתוך מטרופולין ברצלונה: Pozuelo de Alarcón (1200 אירו), Boadilla del Monte וMajadahonda (1100 אירו). המידע מתייחס למחירים בבנייני מגורים וקיימת הפרדה בדוח בינם לבין בתים צמודי קרקע.


מפת מחירי השכירות בספרד - יותר כהה מסמל יותר יקר


מה רוקמת הממשלה? כיצד מפלגות השמאל הסוציאליסטי ישתמשו במידע?

אחד השרים המזוהים עם השמאל הספרדי, טען השבוע כי "הדוח החדש שם סוף לכשל היסטורי בשוק השכירות בספרד. במשך שנים לממשלת ספרד לא היה כלי למדוד את המגמות בשוק השכירות. עד היום כל הנתונים הסתמכו על סוכנויות הנדל“ן ויצרו תמונה מעוותת. הנתונים שיקפו את הצעת המחיר של סוכנויות הנדל“ן אך לא את המחיר הסופי שנקבע לאחר משא ומתן והיה נמוך יותר מהנתונים הרשמיים." נוסיף ונאמר כי משרדו בוחן הצעות שונות להתערבות בשוק השכירות.


מהצד השני, מפלגות הימין. לא נותנים יד.

עמדתן של מפלגות הימין בממשלת ספרד היא שאין סיבה מוצדקת להתערבות במחירי השכירות ויש לאפשר לשוק החופשי להתנהל עפ"י כלליו. נכון לעכשיו, נראה שהדבר לא צפוי לקבל אישור בפרלמנט. במקביל, לובי חזק של ענף הנדל“ן מציג חזית אחידה והתנגדות ברורה לכל רעיון של פיקוח מחירים. בענף הנדל“ן חושבים שזוהי התערבות שאינה ראויה וממליצים על שיתופי פעולה בין המגזר הציבורי לפרטי. בצורה כזו, מאמינים, יהיה ניתן להגדיל את היצע הדירות ובכך להפחית את עלויות השכירות. הבעייתיות ברעיון זה הוא הזמן הנדרש לצורך בניית דירות חדשות, לעומת היכולת להשיג תוצאות מיידיות באמצעות חקיקה. חברות הנדל“ן מזהירות כי התערבות באמצעות חקיקה תפגע בהשקעות.


bottom of page