top of page
Computer with Graph

חוקים חדשים להגנת שוכרי הדירות מפני האינפלציה המשתוללת בספרד

ב-30 לחודש מרץ 2021 פורסם נתון האינפלציה הגבוה ביותר בספרד מזה 40 שנה אשר הגיע לכדי 9.8%. לאור הנתונים הדרמטיים, הציג ראש ממשלת ספרד תכנית לשלושה חודשים לצורך התמודדות עם ההשלכות הכלכליות של הקורונה יחד עם המלחמה באוקראינה. התקציב לתכנית הוא 16,000 מיליון אירו. בין הצעדים הנכללים בתכנית ישנם מענקים לדלקים, הפחתת עלויות החשמל וצעדים נוספים.

ממשלת ספרד אישרה את הצעדים, אשר נועדו למתן את השפעות הקורונה והמלחמה בין רוסיה ואוקראינה על הכלכלה הספרדית. מרבית הצעדים נועדו על מנת להפחית בשלושת החודשים הבאים את הוצאות משקי הבית הפרטיים בעיקר בתחום האנרגיה. שוכרי הדירות ייהנו מהגבלה על העלאת שכר הדירה בעת חידוש החוזה - הגבלה עד 2% ממדד המחירים לצרכן (IPC) עד ל 30 ביוני.

האינפלציה בספרד מזנקת - מקור TradingEconomics.com/
האינפלציה בספרד מזנקת - מקור TradingEconomics.com

הטבות וסיוע מרחיקי לכת לאוכלוסיית ספרד

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס, חשף והסביר במסיבת עיתונאים את עיקרי התכניתמבוססת על 5 צעדים המעניקים סיוע למשפחות, עובדים, פליטים והמגזר העסקי. במסגרתה ינקטו צעדים בתחום התחבורה, אבטחת סייבר ואנרגיה. שרת הכלכלה, נדיה קאלווינו, הוסיפה כי התכנית תואמת למסגרת התקציב והצעדים יותאמו על פי ההתפתחויות. במסגרת הסיוע, 6000 מיליון אירו יינתנו כסיוע ישיר והטבות מס, ו 10,000 מיליון אירו יינתנו כאשראי מ-ICO.


להגן על שוכרי הדירות מהשפעות האינפלציה

בחודש פברואר האחרון האינפלציה בספרד הגיעה ל 7.6%, שיא חדש מאז האינפלציה של שנות השמונים. כתוצאה מכך שוכרי הדירות שחידשו את החוזה בתקופה זו ספגו עליית מחירים של 53 אירו לחודש / 636 אירו בשנה. התכנית החדשה של ממשלת ספרד נכנסה לתוקפה ב-1 באפריל ותעניק הגנה לכל מי שמחדש את חוזה השכירות בשלושת החודשים הבאים - אלו יספגו העלאה מקסימלית של 14 אירו לחודש / 168 לשנה. בערים סאן סבסטיאן, מדריד וברצלונה, העלייה בשכר הדירה תעמוד על 16-18 אירו לחודש / 192-216 לשנה.


צעד נוסף - העלאת שכר המינימום ומניעת פיטורים בספרד

עוד שינוי המשפיע על משקי הבית הוא העלאה של 15% בשכר המינימום (INGRESO MINIMO VITAL). כמו כן, ישנה הרחבה של תכנית הסובסידיות הסוציאלית לחשמל כ- 600,000 משפחות נוספות יוכלו גם הן להנות מהתוכנית ויהוו סה“כ 1.9 מיליון משקי בית. בשוק העבודה ינקטו צעדים על מנת להפחית פיטורין עד סוף יוני, וגם מתן אשראי בהיקף של 10,000 מיליון אירו על מנת לפתור בעיות נזילות שנוצרו כתוצאה מהעליות במחירי האנרגיה והדלקים עבור המגזרים שהכי נפגעו.


הביקורת על צעדי הממשלה

מומחי נדל“ן מזהירים כי זוהי תכנית מלאכותית הפוגעת בבעלי הנכסים. נראה כי הממשלה מנחיתה עליהם מכה ושוב פעם מראה להם כי חוקי המשחק משתנים במהלך המשחק, זאת מכיוון שבפועל אינם יכולים לממש את הכתוב בחוזה. הם מזהירים כי הדבר יגרום לבעלי הנכסים להקפיא השכרת נכסים עד שיתבהר חוסר הביטחון המשפטי. כתוצאה מכך יתכן כי האפקט שייווצר בשוק הדירות יהיה ההפך הגמור מכוונת הממשלה. בעלי הנכסים ייצאו מהשוק, יפחיתו את היצע הדירות, והדבר יביא לעליית מחירים אשר תפגע בשכבות החלשות.


ארגון בעלי הדירות להשכרה ויזמים מעלים את טענותיהם

בארגון בעלי הבתים להשכרה (ASVL) טוענים כי רוב בעלי הנכסים בכלל לא העלו את שכר הדירה בהתאם למדד. אך כאשר הממשלה מאשרת תכנית שכזו היא מטילה על בעלי הנכסים לפתור בעיה סוציאלית שבאחריותה. כמו כן יש לקחת בחשבון כי גם בעלי הנכסים, כמו כל מגזרי המשק, גם כן סובלים מעליות המחירים כמו העלייה במחירי הגז ועלות חומרי הבנייה.

אנליסטים בתחום הנדל“ן מבקרים את הממשלה וטוענים כי יש לה נטייה להטיל על הסקטור הפרטי את כל בעיות הדיור. וזאת כאשר 80% מהשוק כולל בעלי דירות פרטיים שגם הם סובלים מבעיות האינפלציה, לצד בעיות נוספות כמו מוסר תשלומים נמוך, וחוסר תפוסה.


הצעדים בתחום האנרגיה, התחבורה ומגזרים נוספים

במסגרת התכנית ישנם צעדים נוספים אשר נועדו להפחית את הוצאות משקי הבית. למשל תינתן הנחה במחירי הדלק של 20 סנט לליטר, כאשר 15 סנט מתוכם תספוג הממשלה ו-5 יספגו חברות הדלק. כמו כן ממשלת ספרד, בשיתוף עם פורטוגל, תייצב את מחיר הגז על מנת להפחית את עלויות החשמל. וזאת לצד סובסידיות למקורות אנרגיה מתחדשת והנחות בחשמל עד ה 30 ביוני.


bottom of page