top of page
Computer with Graph

יוני 2020, שוק הנדל"ן הספרדי בצל הקורונה.

ספרד של יוני 2020 מוצאת את עצמה מלקקת את הפצעים לאחר תקופה ממושכת של סגר ושיתוק כלכלי. המכה הקשה ביותר שקיבלה כלכלת ספרד הינה כידוע שוק התיירות, המהווה כ-14% מהתל"ג הספרדי. הנתונים המגיעים לידינו כוללים בעיקר תחזיות להשפעות נגיף הקורונה על שוק הנדל"ן בספרד, אך טרם התקבלו נתונים בפועל. נראה ששוק הנדל"ן בספרד חוזר לאט לאט לפעילות, אך נראה שייקחו עוד מספר חודשים עד שנוכל לקבל נתונים מעשיים ולהבין את מגמת המחירים בפועל.


תחזיות שוק הנדל"ן הספרדי לשנת 2020 - תלוי את מי אתה שואל

התחזיות לגבי שוק הנדל"ן הספרדי נעות בין ירידה מתונה של 5% ועד תחזיות קודרות של ירידה קיצונית של 25% בממוצע. כמובן, שכמו בכל משבר נדל"ן, מרכזי הערים, במקרה שלנו הנדל"ן בברצלונה ומדריד, יגיבו, ככל הנראה, בצורה מתונה יותר ביחס לפריפריות, בהן התנודתיות לרוב גבוהה יותר.

אחוזי האבטלה בספרד ביום שאחרי הקורונה

גם נתוני האבטלה בספרד, כמו בשאר העולם, עדיין אינם ברורים, שכן עובדים רבים הוצאו לחל"ת, או בשמו הספרדי ERTE (קיצור של Expediente de Regulación Temporal de Empleo). תקנה שאפשרה למעסיקים בספרד לשחרר עובדים לחופשה ללא תשלום, עד תום חודש יוני 2020. עם זאת, בשונה מישראל, בה הוכרז כי כל מעסיק שיחזיר עובד מחל"ת יקבל בונוס כספי, בספרד השיטה היא הפוכה. מעסיק שהוציא את עובדיו לחל"ת ולא יחזיר אותם לעבודה ,ויחזיק אותו באותו היקף משרה למשך 6 חודשים, יידרש לשלם בחזרה למדינה את הוצאות ה ERTE והביטוח הלאומי של העובד שפוטר. המשמעות היא שמעסיקים רבים יעשו כל שביכולתם להשאיר את עובדיהם ולא יוותרו עליהם בקלות, דבר שעשוי להטיב עם אחוזי האבטלה.


הביקושים לנדל"ן לשנים הקרובות 2020-2021

כעת נשאלת השאלה כיצד יצליח להצניע את עצמו שוק הנדל"ן מחדש ומה יהיו הביקושים ביום שה COVID19 לא יהווה עוד סכנה. כל עוד התיירות לא תחזור לעצמה והגבולות לא יפתחו באופן מלא וללא חשש, סביר כי פחות גורמי חוץ יירכשו דירות וכוח הקנייה המקומי הוא שיניע את הגלגלים.


אגודת הנוטריונים בספרד פרסמה כי בחודש מרץ חלה הירידה של כ- % 37.5 בכמות העסקאות שנחתמו בחודש מרץ האחרון, זאת לעומת אותו חודש דאשתקד. נתון זה מובן, כיוון שבאמצע מרץ נסגר השוק וכמות העסקאות כמעט התאפסה לחלוטין.


אגף המחקר של בנק אינטר הספרדי Bankinter, פרסם את התחזית שלו להיקף העסקאות הצפוי לשנה הקרובה. עפ"י המחקר נראה כי אחוז העסקאות הכולל בשנה הפיסקלית הנוכחית ייבלם בכ-35% ומתורגם לכ- 326,000 עסקאות בלבד לשנה זו, לעומת 568,180 עסקאות שהושלמו בשנת 2019. המספרים האלו מחזירים אותנו להיקף העסקאות המינימאלי של שיא השפל הנדל"ני בחצי האי האיברי בשנים 2012-2014.

השפעות הקורונה על מספר העסקאות בספרד - תחזית
בעקבות הקורונה - התחזית להיקף עסקאות הנדלן בספרד לשנת 2020

חוסר היציבות הכלכלית, התחזיות הקודרות והלך הרוח בשוק, הם גורמים שישפיעו על שוק הנדל"ן הספרדי. כוחו הגדול של שוק הנדל"ן מתבסס על חיוניותה של דירת המגורים כמוצר שלא ניתן לוותר עליו. היסטוריית ההשקעות מלאה בסיפורים על משקיעים שעשו את הונם דווקא בתקופות של משברים וחוסר ודאות. על כן, דווקא בתקופה זו, משקיעים המכירים את השוק לאורך זמן ינסו לאתר ולהרוויח מהזדמנויות נדל"ן בתקופת משבר (לחצו לצפייה בוובינאר). בספרד כמו במקומות אחרים בעולם, נראה שמשקיעים שיתאזרו בהרבה סבלנות ויהיו קשובים לשוק, יוכלו לזהות הזדמנויות ולקטוף את הפירות ביום בו תחלוף הסערה.


bottom of page