top of page
Computer with Graph

יציאת בריטניה מהאיחוד (ה"ברקזיט") ובחירתו של טראמפ הן חדשות טובות לספרד?


דונלד טראמפ - בחירתו מאפשרת לספרד להתמקד יותר בכלכלה ופחות בפוליטיקה (צילום: רויטרס)

Luis de Guindos, שר הכלכלה של ספרד, מאמין כי תוצאות משאל העם בבריטניה (ה"ברקזיט") ותוצאות הבחירות בארה"ב משרתות את מדינתו הן ברמה הפוליטית והן הכלכלית.

ע"פ de Guindos, לראשונה מימי שלטונו של פרנקו, מי ששלט במדינה עד שנת 1975, המיקרוסקופ הפוליטי הוזז מספרד.

de Guindos אומר כי לספרד יש כיום יתרון גדול מהבחינה הזאת שירדנו ממכ"ם אי הודאות הפוליטית וזה אומר שאנחנו יכולים להמשיך ולהתמקד בחיזוק הכלכלה בספרד.

בעוד האבטלה עדיין גבוהה ועומדת על כ- 19% (ירידה יפה מאוד אך עדיין יש הרבה במה להשתפר), de Guindos חוזה צמיחה של 3.2% השנה, כפול מקצב הצמיחה של גוש היורו. בנוסף, מצביע de Guindos על צמיחת שוק הנדל"ן בספרד, ומטבע הדברים עיקר הפעילות נרשמת בשוק הנדל"ן בברצלונה ובמדריד.

ברצלונה - ביקושים גבוהים לשכירות

שוק השכירויות בספרד – שינוי תפיסה, שינוי מגמה

לאחר משבר עמוק בשוק הנדלן בספרד אשר החל עם צניחת המחירים ב-2008, צעירי ספרד משנים גישה.

אם בעבר היה נהוג, בדומה לישראל, כי כל אחד צריך להחזיק בבית משלו, כיום הגישה הולכת ומשתנה כאשר יותר ויותר צעירים מעדיפים לגור בשכירות ולא להשתעבד למשכנתא ולרכוש נכס משלהם.

קרן הנדל"ן הגדולה בספרד, מרלין פרופרטיס, כבר זיהתה את המגמה ומתכננת עד סוף השנה להכפיל את מספר יחידות הדיור להשכרה שבבעלותה.

המשבר הגדול אליו נקלעה ספרד אשר בא לידי ביטוי, בין היתר, באיבוד נכסים, הביא את הדור הצעיר להבנה כי קניית דירה בברצלונה אינה הפתרון בהכרח ובחירה בשכירות בעיר הנה פתרון שיכול להיות עדיף מבחינתם.

שיעור הספרדים ששוכרים בתים עלה מ-19% ב-2007, שיא הבועה במחירי הנדל"ן, ל-22%. ע"פ הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, הממוצע עומד על 30%, כך שבספרד עדיין רבים מחזיקים בנכסים משל עצמם. אם זאת, ע"פ מנכ"ל מרלין פרופרטיס ,אכן מדובר במגמה מעניינת מאוד היוצרת הזדמנות עסקית לאילו המחפשים השקעות נדלן ספרד שכן ניתן למצוא ביקושים גוברים בקרב שוכרים, שיפור באיכות מגזר השוכרים וכמובן הביקוש הגובר גורם לעליות מחירי השכירויות (ראו טבלה מטה). כיום צעירים בספרד לא רואים בשכירות דבר רע ואין הדבר מעיד בהכרח על מצב סוציואקונומי נמוך וכך שינוי התפיסה מביא לשינוי מגמה בשטח והזדמנויות חדשות.

ברצלונה, העיר העתיקה - מחירי השכירויות טיפסו בפחות משנה מ-18.44 אירו למטר ל-20.27 אירו למטר.

לצורך השוואה, בישראל קרה בשנים האחרונות תהליך דומה כאשר בשנת 1995 אחוז הבעלות עמד כל כ-75% וכיום עומד על כ- 68%. המחירים הגבוהים במדינה מקשים על צעירים לרכוש דירות ורבים מעדיפים לשכור באזורים בהם הם באמת רוצים להתגורר, ללא הצורך להתפשר על המיקום וללא השתעבדות למשכנתא כבדה.

לסיכום, על משקיע נדל"ן להכיר את המדינה בה הוא פועל, לחפש את ההזדמנויות אותן מייצר השוק ולפעול בהתאם. בכל שוק קיימות מגמות מסוימות ומשקיע נדל"ן צריך להתאים את השקעותיו למצב השוק. כמובן שאין הדבר פשוט ודורש התעמקות ובחינה יסודית של הדברים, אך במידה וזוהתה מגמה, יש לפעול על פיה בנחישות ולקוות שאכן דברים יפעלו כפי שזיהינו.

bottom of page