top of page
Computer with Graph

תעסוקה, יצוא - ייבוא ומחירי שכירות – נדלן בברצלונה - דו"ח מצב


מונז'ואיק- הר היהודים, ברצלונה.

לא מעט משקיעים מרחבי העולם ומישראל בפרט מביעים עניין בסוגים שונים של נדלן למכירה בברצלונה. על מנת להוציא את רעיון ההשקעה מהכוח אל הפועל כדאי להכיר נתונים עדכניים הקשורים לספרד בכלל ולברצלונה בפרט. לא מדובר רק בנתונים על מחירי דירות ונכסים אחרים אלא גם על נתונים כמו מחירי שכירות וכן נתונים ברמת המאקרו כלכלה – נתוני תעסוקה וייצוא המצביעים על רמת היציבות של הכלכלה המקומית. כמובן שהמצב הכלכלי במדינה ובפרט במחוז קטלוניה ובברצלונה עצמה משפיעים על השקעות הנדלן בספרד.

תעסוקה בשיפור

המשבר הכלכלי שהיכה בספרד קיבל ביטוי מאיים במיוחד במדדי התעסוקה. בשיא השפל, כך מספרים הנתונים, אחוז הבלתי מועסקים עמד על קרוב לעשרים ושבעה אחוזים. נתון זה, הנכון לשנת 2013 השתפר מאז באופן משמעותי. כיום, שיעור האבטלה בספרד עומד על כעשרים אחוזים. זה אמנם נראה עדיין גבוה, אבל מומחים לכלכה המקומית מדווחים ששיעור הבלתי מועסקים בפועל נמוך הרבה יותר. רבים עובדים באופן לא מדווח, "שחור". נתון נוסף, חשוב לא פחות מציין שתחזית מעודכנת שנערכה קובעת שבארבעת השנים הקרובות צפוי שיפור נוסף שיעמיד את אחוזי האבטלה הרשמיים על רמה של שישה עשר אחוזים. כאשר אחוז המועסקים עולה, זאת אומרת שהכלכלה מצויה בשיפור ומצבם של בעלי הנכסים ובפרט בעלי הדירות להשכרה צפוי להיות חיובי גם הוא.

מצב הייצוא והיבוא

לא רק מצבם של המועסקים מראה על מגמת שיפור בכלכלה המקומית. גם נתוני הייצוא מספקים נקודת אור לגבי הכלכלה הספרדית. גם בשיא המשבר נתוני הייצוא היו חיוביים למדי. ספרד נשענת על יבוא גבוה בפרט של מוצרי דלק וסחורות מעובדות, מוצרי כימיים ומזון. מצד הייצוא מייצאת ספרד בעיקר מוצרים תעשייתיים, מזון וכלי רכב. עשרה אחוזים מסך היצוא הם מכוניות, כמחצית הם מוצרי תעשייה. מרבית הייצוא הינו למדינות האיחוד – צרפת וגרמניה, איטליה ובריטניה הנמצאת בימים אילו בתהליך הפרדות מאירופה, תהליך אשר צפוי לקחת כשנתיים אם לא יותר. גם ייצוא לסין מהווה מרכיב משמעותי. בעת האחרונה הצטמצם הייצוא (3.3 אחוזים) אולם הייבוא ירד באופן ניכר עוד יותר (3.6 אחוזים) כך שהגירעון המסחרי הנוכחי נמצא ברמה טובה למדי. בשלב זה, עבור מי שבוחן השקעות נדלן בברצלונה, גם היחס בין הייצוא לייבוא במדינה מהווה אמת מידה לשיפור הכלכלי המשמעותי.

מצב מחירי השכירות בברצלונה

על פי סקירת נתונים עדכנית לאפריל 2016, נראה שמחירי השכירות בברצלונה חוו עליה משמעותית בשנים האחרונות. מבט מקיף יותר, המשווה את תמונת המצב לזו שבמדינות אחרות מראה שעדיין, באופן יחסי מדובר במחירי שכירות נמוכים יחסית, שצפויים לעלות בעתיד. מבחינת המתעניינים בביצוע השקעות נדלן בספרד, הדבר מצביע על כך שניתן בהחלט למצוא אפשרויות השקעה טובות ונכסים מניבים משתלמים.

מומחי נדלן בספרד המנסים להסביר את העלייה במחירי השכירות מספרים שיש לכך כמה סיבות. סיבה מרכזית היא המחסור בנכסים זמינים. ברחבי העיר יש אמנם יותר מ-800 אלף בתים, אולם בקרוב לרבע מהמספר הזה מתגורר דייר אחד ובמספר דומה מתגוררים שני דיירים בלבד. בשל כמות התיירים העצומה שפוקדת את ברצלונה מדי שנה (קרוב ל-8 מיליון תיירים בשנה) הביקוש לפתרונות דיור לתיירים, ויזמים בוחרים להזרים כספים לבניית בתי מלון נוספים ופחות לעבר בניית בתים למגורים. סיבה נוספת היא מחסור במקום. יזמים המבקשים לבנות מבני מגורים נתקלים בפחות ופחות שטחים פנויים וכידוע, ברצלונה זוהי עיר ש"אינה יכולה לגדול" בשל המבנה הטופוגרפי שלה (מוקפת בערים ובים). כל אלה, בשילוב המצב הכלכלי אשר פחות מאפשר למקומיים להחזיק כיום נכסים בבעלותם ומצריך מהם להתגורר בשכירות, הביאו למצב של עליה נוכחית במחירי שכירות דירה בברצלונה.

במספרים, ניתן לראות שהעלייה במחיר השכירות ממוצעת (ללא חלוקה למחוזות) עומדת על קרוב לשבעה אחוזים ביחס לשנה הקודמת. ממחיר של כ-670 אירו עלה המחיר ל-735 אירו. יש לציין שביחס לתקופת השיא של מחירי השכירות, יש עדיין לאן להתקדם. בשיא, מחירי השכירות עמדו על 810 אירו אך מאז – מלאי הדירות ביחס לביקוש רק הולך ומצטמצם.

מחירי השכירויות קפצו באופן משמעותי במהלך השנה החולפת- ברצלונה

לסיכום, אין ספק כי הכלכלה משפיעה על שוק הנדל"ן וההפך. מומלץ לבדוק תמיד לפני שמשקיעים את מצב השוק הן מבחינה נדלנ"ית והן מבחינה כלכלית. זוהי בדיקה אותה מומלץ לעשות. למידת החומר ואיסוף מידע זהו חלק מתהליך רכישת דירה בספרד או בכל מקום אחר.

bottom of page