top of page
Computer with Graph

מחזור החיים של שוק הנדל"ן


אם אתם עוקבים אחרי שווקי נדלן ברחבי העולם, בטח שמעתם לא פעם את המשפט "עכשיו זה הזמן לקנות". המשפט נאמר כבר כמעט שנתיים לגבי שוק הנדל"ן בברצלונה, אך השאלה שנשאלת היא "האם עכשיו זה באמת הזמן??".

התאוריה מדברת על כך שלכל שוק נדלן באשר הוא יש "מחזור החיים" המבוסס על אותם תנאים והתנהגויות, מחזור חיים זה נקרא גם שעון הנדל"ן.

מודל שעון הנדלן - תזמון השקעות נדלן
מודל שעון הנדלן - תזמון השקעות נדלן

אם אנו מתייחסים לשוק הנדלן ברצלונה, בהתבסס על הגרף לעיל, אנו נמצאים אחרי "נקודת ההזדמנות הכלכלית המקסימלית" משום ששוק הנדלן בברצלונה הגיע לשפל מחירים לפני כשנתיים, אך אל חשש!!! ההזדמנות טרם חלפה. הרוב הגדול של המשקיעים בחור שלא להשקיע בנקודת השפל, נקודת המפנה, אלא נכנס בנקודת "התקווה", שכן ישנו החשש כי מדובר בעלייה זמנית וחולפת ולכן משקיעים המגדירים עצמם "אוהבי סיכון" ובעלי אופי יותר יזמי יכנסו בנקודת המפנה ואילו רוב המשקיעים יבחרו להמתין מעט, לראות כי אכן ההתייצבות הנה ממשית והתחזית אופטימית ע"פ השקפתם ובהתבסס על הנתונים בשטח. זהו בעצם השלב בו השוק כבר מציג הוכחות לעליית מחירים ולהתאוששות מתמשכת. מבחינת משקיעי הנדל"ן בברצלונה המחפשים לרכוש למשל, דירה בברצלונה, החדשות הטובות הן שרק התחלנו את "שלב התקווה" והצפי הוא להמשך עליית המחירים בשנים הקרובות.

לא ניתן לדעת בוודאות מתי נגיע לנקודת השיא/השפל ומתי זהו הזמן הנכון להשקיע ומי שאומר לכם שבטוח המחיר ירד או יעלה ככל הנראה בעל אינטרס כלשהו או פשוט לא מספיק מתמצא בהתנהגות עסקית ונדל"ן בפרט (ראו את מה שקורה בישראל לדוגמא, כל יום מישהו אחר מתראיין בכיר/מומחה אחר הטוען כי הוא משוכנע שהמחירים ירדו/יעלו ובפועל השוק בשלו, ככה שלדעת בוודאות רק ע"פ נתונים, אין דרך). עם זאת, תמיד קיימים סממנים היכולים לעזור בלקיחת ההחלטה, האם עכשיו, על הנייר, זהו הזמן הנכון:

דמוגרפי - יותר אנשים, ביקושים גבוהים. בעת משבר, יותר אנשים נעים לערים הגדולות, דבר הגורם לאפקט של צמיחה במקומות עבודה ולעלייה בביקוש למגורים – ברצלונה הינה מהערים הבולטות והמובילות בספרד ומושכת אליה תושבים לא רק מספרד, אלא גם מיתר אירופה והעולם בכלל.

ממשלתי - בניית תשתיות (כבישים, גשרים, שדות תעופה וכו'), מעלה את הביקושים.

אשראי - שוק משכנתאות בתנופה - שוק המשכנתאות בברצלונה נפתח לפני תקופה לא ארוכה לתושבי חוץ. ביחד עם השילוב של ריביות מאוד נמוכות (ריבית יורובור שלילית), מושך למדינה המון משקיעים זרים שמעלים את הביקוש.

אפקט עולמי - "כשניו-יורק מתעטשת, לונדון נדבקת בשפעת". מדובר בתופעה "מדבקת" הן מבחינת זרימת משקיעים לעיר והן מבחינת בעלי הנכסים שמשוכנעים שהגיע הזמן למכור.

בתרשים נוסף (לעיל), ניתן לקבל הסבר נוסף לגבי מחזור החיים המקובל של שוק נדלן טיפוסי. אם מסתכלים על נדלן בברצלונה, נראה כי אנחנו נמצאים בנקודה מסוימת בין של ה- "”Bottom" לשלב ה- "Climb", שכן המחירים כאמור, עברו למגמת עלייה לפני כשנתיים והצפי הוא להמשך עלייה.

חוק ההיצע והביקוש אומר שכאשר יש מלאי ומעט קונים, המחירים יורדים בעוד שכאשר המלאי קטן ויש המון קונים, המחירים עולים. החוק הזה מתחיל לבסס את עצמו בעיר ברצלונה ומושך אליו משקיעים מכל העולם המעוניינים לתפוס את הרכבת הזאת בזמן, תוך מטרה ליהנות מתשואות שוטפות נאות, ביקושים גבוהים ועליות מחירים – כל אילו ועוד הופכים את שוק השקעות הנדלן בברצלונה לאחד האטרקטיביים ביותר כיום.

bottom of page