top of page
Computer with Graph

חדשות החודש- שוק הנדלן בספרד מציג נתונים אופטימיים


ברצלונה 2016- אטרקטיבית בקרב משקיעי נדל"ן

נתונים סטטיסטיים וכלכליים רבים מהעת האחרונה (לרבות מחודשים מאי, יוני ויולי) שופכים הרבה אור ומספקים הרבה מאוד תובנות לכל מי שמתעניין ברכישת נדלן בספרד בכלל ונדלן בברצלונה בפרט. מה אומרים המספרים, מה קובעים בסוכנויות הדירוג המובילות בעול, מהי דעתם של כלכלני ה-OECD? להלן התשובות.

מה יהיה מחר?

אחד הדברים המעניינים ביותר את המשקיעים ואת המתעניינים ברכישת דירה בברצלונה הוא "מה צפוי לנו מחר". סוכנות הדירוג הידועה "מודיס" פרסמה לאחרונה את הצפי שלה, לגבי שוק הדיור הספרדי. כל מי שמתעניין בנושא כבר מכיר את היקף המשבר הכלכלי ששטף את המדינה משנת 2008. איתותים עזים לגבי היציאה מהמשבר החריף היו לא מעט בשנים האחרונות וסוכנות מודיס מספקת נתון נוסף שצפוי להוסיף לאופטימיות. שוק הדיור, כך נמסר, צפוי לעלות לאחר שבשמונת השנים האחרונות נרשמו בעיקר ירידות מחירים (כאשר בודקים את המשק הספרדי בכללותו, להחריג ערים כגון ברצלונה ומדריד שם המחירים במגמת עלייה כבר קרוב לשנתיים).

על פי הכלכלנים והאנליסטים של סוכנות מודיס, התאוששות שוק הדיור בספרד, בהובלת ערים מרכזיות כמו ברצלונה, ימשיך השנה עם עליית מחירים צפויה של חמישה אחוזים. סוכנות הדירוג הבינלאומית מוסיפה וקובעת שהשיפור הכלכלי וההתחזקות של הכלכלה הספרדית לא יהיו נחלתו של מגזר הנדלן בלבד. על פי סוכנות הדירוג, הגידול בתוצר המקומי הגולמי הספרדי השנה, בהתבסס על הנתונים מתחילת השנה ועד לרגע זה (יולי 2016) יהיה מהגבוהים ביותר באירופה.

מה אומרות המשכנתאות

גם בחינה עדכנית של שוק המשכנתאות הספרדית צריכה לעניין את כל מי שמתעניין באפשרות לביצוע השקעות נדלן בספרד. הצפי להמשך סביבת ריבית נמוכה בענף המשכנתאות יהווה גם הוא גורם המניע את ההתעוררות החיובית בשוק הנדלן בספרד. הריבית הנמוכה באירופה (כפי שמשתקף גם בחודשים האחרונים), ללא נטייה להעלאת ריבית צפויה ביחד עם התחרות העזה בין הבנקים, צפויים להמשיך ולתמוך בריבית נמוכה גם בהלוואות לדיור. גם מצד הבנקים למשכנתאות יש מה לומר בנושא בהקשר החיובי, כאשר ההערכות הן שפחות לווים צפויים להיכנס לקשיים ולפיגורים בהחזרי המשכנתא. זוהי עדות חשובה שתומכת הן בחוסנה של הכלכלה ברמת המאקרו והן במצב הציבור הרחב, כלומר ברמת המיקרו כלכלה.

ירידת מחיר מתונה, לא בערי הביקוש

פעילים בענף הנדלן בספרד יודעים לספר על נתוני מכירה יפים מאוד כפי שמשתקפים מנתוני לשכת הנוטריונים. עד חודש מאי השנה נרשמו בלשכת הנוטריונים קרוב לארבעים אלף עסקאות מכירה, מספר המשקף בהחלט התאוששות בענף. גם מספר המשכנתאות החדשות רושם עליה, לעומת המצב אשתקד, כאשר נפח החיתום עלה ב-18 אחוזים (לכ-17,500 משכנתאות בחודש מאי).

עוד מוסרים מלשכת הנוטריונים שמחיר הנכסים המשוקללים, מכל רחבי המדינה, רושם ירידה קלה של כ-1.5 אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נכון למועד כתיבת מאמר זה, מחיר מטר רבוע עומד על 1,260 אירו. עם זאת, המומחים מוסיפים ומסבירים שירידת מחיר זאת לא רלוונטית עבור אזורי ביקוש ספציפיים. מי שמחפש נדלן בברצלונה, למשל, צריך לדעת שהמחיר שהוזכר משקלל גם נכסים באזורים הרבה פחות מבוקשים.

ברצלונה- מחירים במגמת עלייה

מה אומרים ב-OECD

ומה אומרים בארגון ה-OECD, נכון לסוף יולי 2016? בארגון צופים שההתאוששות הכלכלית בספרד תמשיך גם לעבר שנת 2017, אם כי צופים שהגידול הנוכחי בצריכה הפרטית צפוי להתמתן במהלך 2017. בהנחה ומחירי הנפט ימשיכו להיות נמוכים וכך גם מחירי סחורות מרכזיות, הרי שיש בכך כדי לשפר עוד יותר את אפשרויות הצמיחה.

במקביל, החוב הציבורי עדיין גבוה מדי, לדעת כלכלני הארגון ולצד השיפור בנתוני האבטלה, יש עדיין לנקוט צעדים בנושא שכן מספר המובטלים עדיין מכביד על המשק, כ-20%). דרושים צעדים ממשלתיים בכדי להביא לשיפור המצב וכן בכדי לשפר את נתוני הפריון כאשר הרבה תלוי בממשלה החדשה אשר יצאה לאחרונה לדרך לאחר בחירות חוזרות וכן מצבו של גוש היורו אשר ניצב בפני אתגרים לא פשוטים.

ספרד נחשבת כיום לאחת המדינות בעלות הצמיחה המהירה באירופה ובמידה ודברים ילכו לכיוון חיובי, המדינה, ובייחוד הערים המרכזיות בה כגון ברצלונה ימשיכו למשוך משקיעים מכל העולם אשר מחפשים אחר הזדמנויות ורכישה של דירות בברצלונה להשקעה.

bottom of page