top of page
Computer with Graph

כלכלת ספרד ממשיכה להציג נתונים מעודדים


כלכלת ספרד ממשיכה להציג נתונים מעודדים ועובדה זו מעודדת את שוק הנדלן בספרד שם המחירים במגמת עלייה, בעיקר אמורים הדברים לגבי שוק הנדלן למכירה בברצלונה ומדריד. על אף המצב הפוליטי הבעייתי במדינה, אשר נמשך מאז הבחירות בדצמבר האחרון, שם המפלגה השמרנית בראשותו של ראש הממשלה ראחוי איבדה מכוחה, ספרד מצליחה לשמור על מגמת ההתאוששות אשר החלה לפני כשנתיים כאשר ע"פ נתונים מהבנק המרכזי בספרד התמ"ג עלה ב-0.7% ברבעון האחרון של השנה, מעט פחות מהרבעון הקודם ובקצב צמיחה שנתי של כ- 2.7%. במידה וספרד אכן תמשיך בקצב זה היא ככל הנראה תהיה פעם נוספת אחת המדינות בעלות קצב הצמיחה הגבוה ביותר בגוש היורו, לפני גרמניה, צרפת ואיטליה. בנוסף, ע"פ נתונים רשמיים האבטלה בספרד ממשיכה להצטמצם. בחודש מרץ האחרון התווספו בכלל ספרד כ-58,200 משרות חדשות, ירידה של 1.4%. כיום אחוז המובטלים במדינה עדיין גבוה ועומד על כ-20%, אך המספר כאמור במגמת ירידה ושר האוצר הספרדי, לואיס דה גוינדוס צופה כי השנה אחוז המובטלים יירד מתחת ל-20% ובשנת 2017 יעמוד כל כ-17.9%. נתון מדהים בהתחשב בעובדה שבשנת 2013 המספר עמד על כ-27%!

“Spain is in a pretty good place”, אמר מיגאל קארדוסו, ראש מחלקת הכלכלה בבנק BBVA. "אנחנו לא רואים האטה בקצב התעסוקה, זרימת האשראי נראית טוב, מכירת הקמעונות נראית טוב והתיירות במדינה נראית נהדר. אומנם אמון הצרכנים ירד קצת אך עדיין קרוב לרמות השיא.

במהלך השנה האחרונה ספרד קיבלה עזרה גדולה מתהליכים שאינם בשליטת הממשלה כגון ירידת מחירי הנפט אשר שיפרו את ההכנסה הפנויה, ירידה בשווי המטבע וריבית היורובור השלילית, אשר עודדו צמיחת עסקים מקומיים וכמובן המצב הביטחוני במדינות הקרובות לספרד כגון מצרים, תוניסיה וטורקיה אשר הביא לעלייה בכמות התיירים המבקרים במדינה. עד כה גורמים אילו דחפו את הכלכלה בספרד ובמדינה מקווים כי המצב הפוליטי לא יפגע בכך. במקביל ממשיכה לפעול הממשלה וכעת ראחוי עושה מהלכים בניסיון לבטל את ה"סייסטה" (מנוחת צהריים). ראשיתו של נוהג זה הינו בימים בהם התבססה כלכלת המדינה על חקלאות, אז הפועלים התקשו לעבוד בשעות החמות של הצהריים.

כיום המצב שונה וכצעד נוסף בניסיון לייעל את יום העבודה ולחזק את הכלכלה בספרד החליט ראחוי לנסות וללכת על המהלך אשר כבר לפני שלוש שנים היה בכותרות, אז קראה ועדה פרלמנטרית לערוך רפורמה בשעות העבודה המקובלות. ואכן, סקרי דעת קהל מראים תמיכה בצעדיו של ראש הממשלה בפועל, ונראה כי הרפורמה קרובה מתמיד.

שיפור הכלכלה בספרד מעודד את צמיחת הנדלן ומחיר לדירה בספרד (לא בכל הערים, יש לשים לב להבדלים בין איזור לאיזור ובין עיר לעיר), בדגש על מחיר לדירה בברצלונה נמצא כיום במגמת עלייה.

bottom of page