top of page
Computer with Graph

עשירי מקסיקו כובשים את שוק הנדל"ן הספרדי


ביקר בישראל בשנת 2013- קרלוס סלים והנשיא לשעבר שמעון פרס

חמש מאות שנה עברו מאז תקופת הכיבוש הספרדי במקסיקו,

כעת הגיע תורם של עשירי מקסיקו "לכבוש" את ספרד עם השקעות בסכומי עתק.

בין המשקיעים המקסיקניים ניתן למצוא את האיש השני בעושרו בעולם, קרלוס סלים שהונו מוערך במעל ל-70 מיליארד דולר.

סלים מושקע בספרד כבר משנת 2011, כאשר קנה חלק ממניות בנק Caixa . בשנת 2012 ביצע מהלך השקעות משמעותי נוסף כאשר קנה 439 בניינים השייכים לבנק באמצעות חברת הנדל"ן שברשותו. בנוסף לכך, סלים הינו גם מבעליו של הקבוצה שמחזיקה בעיתון הספרדי היומיומי El País.

בשנת 2014, הפך סלים בעל המניות הגדול ביותר של ה- FCC, קבוצת תשתיות ושירותים, לאחר שרכש מעל 25% ממניותיה ממשפחת Koplowitz. סלים מתכנן להשתמש ב- FCC לפרויקטים באמריקה הלטינית.

ע"פ אנטוניו הרננדז, משותפי פירמת רואי החשבון הבינלאומית KPMG , מקסיקו הפכה למשקיעה השישית בגודלה בספרד והשנייה מחוץ לגבולות האיחוד האירופי. ע"פ הערכה מבדיקה שנעשתה ב-2013 מדובר בהשקעות בשווי של כמעט 21.5 מיליארד דולר.

בשנת 2014 השקיעו מקסיקנים בספרד כ-1.2 מיליארד דולר, נתח של 40% מככל השקעות המדינות הלטיניות בספרד ובמחצית הראשונה של שנת 2015 הובילה את ההשקעות.

קיימים מספר גורמים מרכזיים אשר דוחפים מקסיקניים להשקיע כיום בספרד:

1- ההזדמנות והתזמון- הסיטואציה שנוצרה בשוק הספרדי בעקבות המיתון, הבאה לידי ביטוי בירידת מחירים חדה ושוק המראה כיום סימני התאוששות משמעותיים מביאים משקיעים ואנשי עסקים מכל העולם להשקיע בספרד. "בואו לא נשכח שעכשיו זול להקים עסק בערים ספרדיות כדוגמת מדריד, ברצלונה או ולנסיה, יותר מכל מקום אחר באירופה"- כך אמר חוסה קרלוס דיאז, כלכלן באוניברסיטת דה אלקלה אנארס.

2- ויזת הזהב- ע"פ חוק ספרדי שמטרתו עידוד השקעות, המשקיעים מעל חצי מיליון אירו בנדל"ן הספרדי, רשאים לקבל את ויזת הזהב המקנה מעמד של תושבות ספרדית ובכך נפתחים בפני משקיעים זרים ומשפחתם שערי אירופה. זו הסבה שאנו פוגשים לא מעט מקסיקנים המגלים עניין ומבצעים השקעות נדלן בברצלונה כאשר מדובר בדוברי ספרדית היתרון אף מובהק יותר, שכן ספרד הינה המדינה האירופית היחידה בה ספרדית היא השפה הרשמית.

3- הפחתת התלות בכלכלה האמריקנית- השוק של ארה"ב הינו שוק המסחר והיצוא המרכזי של מקסיקו, לכל מיתון בשוק יהיו השפעות מרחיקות לכת על מקסיקו.

בין מקסיקו לספרד קשרים מיוחדים וקיימים הסכמי עבודה שמטרתם לקדם את השיח הפוליטי בין המדינות.

מעבר לכך, לא רק שמקסיקנים משקיעים בספרד, אלא גם ההפך. ספרד הינה המדינה השלישית בעולם מבחינת היקף ההשקעות במקסיקו, אחרי ארה"ב והולנד. דבר זה מאפשר לאותן חברות ספרדיות גישה נוחלה יותר לשוק האמריקאי והקנדי ככה שאנחנו בעצם רואים את יחסי הגומלין בין המדינות.

לאחר עלייה משמעותית בהשקעות מקסיקנים בספרד משנת 2012 והמשך עלייה בשנה החולפת, מעניין יהיה לראות כיצד גל השקעות זה יתפתח ואיזה כיוונים נוספים יתפוס.


bottom of page