top of page
Computer with Graph

פורסם: מדד מחירי הנדל"ן בספרד, הרבעון השלישי 2014 - התייצבות מחירים


מדד מחירי הנדל"ן רבעון השלישי 2014: התייצבות בשוק הנדל"ן

"לאחר נפילת מחירים מצטברת של 43%, תהליך ההסתגלות של שוק הנדל"ן בספרד מתקרב לסיומו". כך אמר השבוע חוזה לואיס מאלו דה מולינה, כלכלן בכיר ומנהל ב"בנק ספרד", במהלך נאומו בכנס למנהלי כספים, אשר אורגן ע"י ה-APD (האגודה הספרדית לניהול מתקדם). דה מולינה הוסיף כי "אנו נמצאים בשלב של התייצבות השוק" תוך שהוא מדגיש את הנתונים הסטטיסטיים אותן הציג ה-INE (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), נתונים המצביעים על עלייה, הן במחירי הנכסים והן במספר הנכסים שנרכשו בשני הרבעונים האחרונים.

ע"פ פרסום ה-INE לרבעון השלישי לשנת 2014- אחרי 6 שנים רצופות של ירידות מחירים בברצלונה ממשיכה התייצבות מחירי הנדל"ן עם מגמת עלייה קלה בשני הרבעונים האחרונים.

בנוסף, מחלקת המחקר של בנק BBVA , הבנק השני בגודלו בספרד, פרסמה בתחילת החודש דו"ח בו מוצגים נתונים המצביעים על כך ששוק הנדל"ן הספרדי נמצא כעת בנקודת מפנה שבין משבר להתאוששות. בדו"ח שמכונה "Spain Real Estate Flash" והוכן בשיתוף פעולה בין מחלקת המחקר ומחלקת הנדל"ן של הבנק נמצא כי ישנה תחזית לצמיחה דו ספרתית בביקוש, מה שיביא להתייצבות המחירים. ע"פ הדו"ח, שנת 2015 תסמן תחילתה של ההתאוששות מתונה בשוק הייזמות למגורים.

מדד נוסף הבודק את מחירי הדירות בספרד (Housing Price Index- HPI) מציג עלייה נוספת של 0.3%↑ בפעם השנייה (לאחר שהרבעון הקודם הציג עלייה של 0.8%↑) ברציפות אחרי 24 רבעונים רצופים של מדד שלילי!! .

מדד המחירים מוזן מתוך נתוני עסקאות שבוצעו בפועל ולכן רמת האמינות שלו גבוהה באופן יחסי למקורות מידע אחרים בשוק הספרדי.

המידע מפורסם באופן קבוע בסמוך לסיום הרבעון העוקב אחריו. פרסום המדד החיובי ברבעון הקודם היה ליריית הפתיחה של משקיעים רבים להכנס לשוק.

המדד הלא רשמי של אתר הנדל"ן הספרדי Idealista מציג התנפלות של משקיעים על ברצלונה עם עלייה של 9.3% במחירי העיר העתיקה. אולם בנתונים הרשמיים ניתן יהיה לצפות רק בעוד שלושה חודשים כאשר יפורסם המדד האחרון לסוף שנת 2014.

נתונים נוספים המצביעים על עליית מחירים הגיעו מרשם הנכסים הספרדי. עפ"י מודל קייס שילר (הבוחן שינויים במחירי הדיור) נמצא לאחרונה כי מחירי הנכסים בברצלונה עלו ברבעון השלישי של 2015 ב- 1.15% בהשוואה לאותה תקופה בשנה אשתקד. גם מחירי השכירות משתנים באופן חד בין רובע לרובע.

מאז פרוץ המשבר, מחירי הדירות בספרד צנחו בעשרות רבות של אחוזים, כאשר בברצלונה אנו מדברים על ירידה ממוצעת של 34.2%. אמנם, בממוצע מחירי הנכסים בספרד עדיין בירידה אך בירידה שהולכת וקטנה (סה"כ בשנה האחרונה, השלימו מחירי הנכסים בספרד ירידה של 4.4% וברבעון האחרון אנו מדברים על 0.2% בלבד). לעומת זאת, ברצלונה עברה השנה למצב חיובי כאשר מחירי דירות בברצלונה עלו ברבעון השלישי ב- 0.5% למחיר של 3,116 יורו למ"ר. סה"כ עלתה ברצלונה בשנה האחרונה ב- 5.4%.

נתון חשוב נוסף מגיע מצד מחירי השכירויות ובעצם משלים את התמונה. במאי 2014 מחיר השכירות החודשית הממוצעת בברצלונה עמדה על 12.2 יורו למ"ר, בעוד שבאוקטובר השנה המחיר קפץ ב-13% ל13.8 יורו למ"ר. עלייה ממוצעת של 3.5% לחודש בין מאי לאוקטובר.

אנחנו כמובן נמשיך לעדכן לאחר פרסום המדד הרשמי

bottom of page